Nya MAN på Tysklandsterminalen Gbg

Startat av Hans J, 02 augusti 2025, 14:57:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans J

På avstånd har jag under en tid varje morgon kunnat se nya MAN linjevagnar på Stenas Tysklandsterminal. Efter färjans ankomst har det ställts upp 2-4 bussar för att under senare dagen hämtas. Detta har upprepats under flera dagar så uppenbarligen en större leverans. De första var "Västtrafik rosa stripade" medan nu verkar det komma "Västtrafik blå". Någon som kan utveckla vad det rör sig om.     

VästSverige

Det är troligen bussar till nya trafikavtal som har startat eller ska starta. Men vilken modell är man bussarna?

Hans J

Säkerligen ligger något avtal i botten.
Kan inte komma nära så jag hoppas någon kan ge svar på frågorna.   

Erling.L

om de har vanliga speglar skall de troligen till Nobina för skaraborg, och om de har kamera speglar är de troligen Keolis gasbussar som skall ersätta hybriderna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Hans J

Som sagt, jag har ingen möjlighet att komma närmare men på avstånd verkar det idag, sönd 3/8 stå:
2 st CNG.
2 st ej CNG
De flesta står skymda, men en buss ser ut att vara 12m 2+2+2 utan CNG tank på tak men möjligen AC
CNG bussar har tank på tak framtill och troligen kameraspeglar. Längd, hjulbas samt längd går inte att fastställa på avstånd.
Tidigare stod ett antal Västtrafik rosastripade led på terminalen.     

VästSverige

Det är troligen stadsbussar till något av avtalen som startade 16 juni i Uddevalla, Alingsås och ett flertal städer i Skaraborg.