Linjers trafikområdestillhörighet i SL/SSV

Startat av virtual1, 22 juli 2025, 09:44:22 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

virtual1

Ursprungliga inlägget om söderort uppdaterat

maxh20

Jag läste någonstans att både Gubbängen och Nyboda gjort sig av med alla gamla bussar. Men i Farsta har ju altid linje 833 och 828 gamla boggibussar, och de passerar ju inte Haninge till skillnad från 830. Är det inte då inlånade bussar till gubbängen då? Volvo eller Scania.

IvveRivve004

Linje 828 och 833 körs för närvarande av Handen. Men förhoppningsvis kommer minst en av linjerna övertas av Gubbängen när Nobinas nya avtal Handen/Ösmo börjar i augusti.

Mr.7238

Nej, 828,833 kommer fortsätta att tillhöra Handen/Jordbro i nästa avtal då de ingår i paketet. HBS och Södertörn kommer för närvarande inte dela några linjer alls

Mr.7238

Citat från: maxh20 skrivet 25 juli 2025, 14:01:42 PMJag läste någonstans att både Gubbängen och Nyboda gjort sig av med alla gamla bussar. Men i Farsta har ju altid linje 833 och 828 gamla boggibussar, och de passerar ju inte Haninge till skillnad från 830. Är det inte då inlånade bussar till gubbängen då? Volvo eller Scania.

Vad menar du med att de inte passar inte haninge?

Sputnik

Ingen av de linjerna trafikerar någon del av Haninge, men de ingår i Södertörns-avtalet och kommer så att fortsätta göra. Vad som händer i framtiden med "utlåning" av linjer till andra garage inom samma trafikutövare får man ju helt enkelt se...

IvveRivve004

Att just 833:an tillhör Södertörnsavtalet (men inte 709:an) tycker jag är konstigt. För mig är det som att Kallhällsdepån skulle köra 525:an för att den har sin nordliga ändhållplats 4 km öster om depån. Å andra sidan tillhör ju 625:an fortfarande Norrtäljeavtalet trots att den kortades av vid Söderhalls trafikplats någon gång 2010/2011 och går parallellt med 665:an fram till Angarns kyrka, så det kanske inte är så konstigt om man jämför med det...

maxh20

Citat från: Mr.7238 skrivet 25 juli 2025, 16:55:36 PMVad menar du med att de inte passar inte haninge?

De trafikerar inte Haninge, men ändå är det Haninges bussar som på dessa linjer kör i Huddinge och Stockholm utan att ens köra en enda kilometer i Haninge.

Linje 828 och 831 trafikerar kommunerna Huddinge och Stockholm stad.

Du kanske tänker på linje 830, som går hela vägen förbi östra Huddinge kommun till Haninge kommun.

Därav min frågeställning.

Niclas Wennerlid

Eftersom jag arbetar med dessa frågor till vardags på Trafikförvaltningen så kan jag nog svara på detta.

Det finns ett antal flera parametrar att tänka på vad gäller vilket trafikavtal som linjer tillhör, bl.a. depåkapacitet och lite andra saker. Jag rabblar inte upp allt här av olika skäl.

Det har tidigare funnits planer på att flytta 833 till annat trafikavtal, även byte av linjenummer till ett i 100-serien.
Men det har stupat på "administrativa utmaningar", en sådan har varit att upphandlingarna för trafiken för Haninge/Nynäshamn som linjen tillhör och Huddinge/Botkyrka/Söderort som skulle vara mottagande avtal inte taktat särskilt väl.

I sak innebär det att det inte bara är att flytta linjer utan att det får olika avtalsmässiga konsekvenser, särskilt i de avtalsformer som har rått de senaste åren.
Men frågan är inte helt skrinlagd, även om det för stunden inte är ett aktuellt ärende.

// Niclas

maxh20

Citat från: IvveRivve004 skrivet 25 juli 2025, 18:17:17 PMAtt just 833:an tillhör Södertörnsavtalet (men inte 709:an) tycker jag är konstigt.

833 känns ekonomiskt meningslös med få resande, men ligger väldigt nära Haninge. Kanske bättre iallafall att passa på att låta gamla Haninge-bussar köra den, än att slita på nya dyra MAN-bussar på en linje där slitage på bussar inte kompenseras lika väl av antalet passagerare. Det är nog mer en "samhällsnytta-linje."

709 kör nästan bara i Huddinge kommun, och startar ju där andra förare har sin rastlokal. Rätt smidigt att fortsätta ha den via HBS-avtalet. Hört för några år seran att den linjen dock var hatad av förare haha.

IvveRivve004

Jag tänkte att 709:an slutar vid Länna handelsplats, som ligger mycket närmare Haninge än vad Vidja gör.

Mr.7238

Citat från: virtual1 skrivet 22 juli 2025, 16:17:02 PMnej, men från egna observationer så verkar detta gälla för Huddingelinjerna åtminstone (med reservation)

172 Eriksberg (+ några Gubbängen)
703 Gubbängen
704 Gubbängen + Eriksberg
705 Gubbängen
706 Gubbängen
709 Gubbängen
710 Gubbängen + fåtalet rusningsturer Eriksberg
714 Gubbängen
716 Gubbängen
726 Eriksberg
740 Eriksberg (också Gubbängen??)
742 Gubbängen + Eriksberg
744 Gubbängen

704:an körs också av nyboda :)

Mr.7238

Citat från: IvveRivve004 skrivet 25 juli 2025, 20:51:25 PMJag tänkte att 709:an slutar vid Länna handelsplats, som ligger mycket närmare Haninge än vad Vidja gör.

Det sker inga tomkörningar till vidja, man börjar alltid med 833 i farsta c :)

Mr.7238

704:an + 726 körs också av nyboda :)

virtual1

Inte en chans att 704 körs av nyboda om de inte kör nån extremt tidig morgontur - har hållplatsen 50 meter från mig o ser bussen för jämnan, aldrig nån nybodabuss. 726 tvivlar jag starkt på också då den inte har så många turer o aldrig under de senaste halvåret sett nån nybodabuss på den heller.