Nästan 30 år sedan - 5 SL-bilder

Startat av Hasse L, 20 juli 2025, 16:21:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


SL typ H16




SL H11
Var för dagen utlånad till Söderhallen - resten av bilderna blev tagna under tjänstgöring för Nyboda.


SL H23C


IvveRivve004

Ah, 712:an. 26 år senare kom det också en linje med samma nummer som gick Huddinge station–Björnkulla. Tyvärr blev den ganska kortlivad...

Hade linje 130 och 150 funnits idag hade Nobina kört dem...

Nico

Härliga bilder där även gamla Liljeholmsterminalen skymtar i bakgrunden för en av bilderna. Minns både 130 som 150 som trevliga linjer att köra. Den förra var stadigt återkommande (givet att den ju i stort kom att ersättas av Tvärbanan) medan den senare förekom lite mera sällan... så den blev för min del mera ett kul avbrott.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ola Å

Tänk att  hatobjektet  4246 rullade på 712, trodde faktiskt att den rullade i Norrort som ny.

Karsten

#4
4246-4255 och 4256-4265 kom väl nya till Nyboda för linjerna 144 och 165. De flyttades dock snabbt vidare till mer Volvovana depåer och ersattes av Scanialedbussar.

Nico

Vill minnas att det 1995 bara fanns kvar en Volvoled på Nyboda. Noterade dock aldrig dess inv.nr. Den fick inte heller köras av alla förare utan av en grupp som först fick en liten specialutbildning. Detta då det hade förekommit en hel del skador med förare som inte var vana med en styrande tredje axel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Men det bör ha skett 1996? Då kom 20st Scanialed i form av H33F till Nyboda.

Frippe Fribas

Citat från: Ola Å skrivet 24 juli 2025, 20:50:13 PMTänk att  hatobjektet  4246 rullade på 712, trodde faktiskt att den rullade i Norrort som ny.
Ja, 4246-50 var inga höjdare att köra, dock var en av dem piggare än de flesta i Täbydepån (4250?) och det ryktades att den hade en annan motor än de andra.
Dessa individer var inte heller spärrade tror jag, för jag minns att jag vid ett tillfälle min vana trogen tryckte gaspedalen i botten när jag körde ut på E18 vid Viggbyholm och vid Roslags Näsby låg jag i vänsterfilen och undrade varför bilarna körde så långsamt tills jag kollade på hastighetsmätaren och insåg att jag körde i 110km/h...
De dubbla framdörrarna var dock en ständigt återkommande irritation när man körde på E18 då de aldrig tätade riktigt och därför visslade i fartvinden.
De var dock bättre på Täby centrum-linjerna då "kolatanten", en troligen dement äldre dam med tveksam hygien som gärna åkte buss hela dagarna, inte kunde sitta på rallysätet som hon brukade.