Malmös nya linjenät (Samt övrigt i Skåne som påverkar)

Startat av AdamL, 05 juli 2025, 11:34:44 AM

1 Medlem och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdamL

Att alla 3 depåer kör linje 2 handlar det helt enkelt om tillgång på bussar bara?

Erobran

CitatMAN 12m 2021 - 22st

Hentyder du til Mercedes? Der vidst ingen MAN i Malmö stadstrafik?

AdamL

Buss_Lund

Hur kommer det sig att linje 2,6,15 kommer utgå från Mölledalsdepå? Trodde att linje 2,6,15 skulle bara utgå från nya depåer men jag är lite förvånad över det. Men kommer regionbussar flytta tillbaka till mölledalsdepå nu på december?

Anders.o93

Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 06:33:32 AMHentyder du til Mercedes? Der vidst ingen MAN i Malmö stadstrafik?
Det finns 22 st MAN Lion's City 12 E (4407-4428) som rullar uteslutande på linje 3.

intro298

Är det bara linjerna 3 och 13 som kommer att använda korta bussar?

Buss_Lund

Citat från: intro298 skrivet Idag kl. 15:07:17 PMÄr det bara linjerna 3 och 13 som kommer att använda korta bussar?

Ja det stämmer :)

Anders.o93

Citat från: Buss_Lund skrivet Idag kl. 13:06:49 PMHur kommer det sig att linje 2,6,15 kommer utgå från Mölledalsdepå? Trodde att linje 2,6,15 skulle bara utgå från nya depåer men jag är lite förvånad över det. Men kommer regionbussar flytta tillbaka till mölledalsdepå nu på december?
10st Mercedes gasbussar har några år kvar och kommer fortsätta användas i nya avtalet.
På de nya depåerna kommer det inte finnas någon möjlighet att tanka gasbussar, det kommer endast finnas möjlighet att ladda elbussar där.
Därav behöver gasbussarna stå kvar på Mölledal.
Varför det är just dessa tre linjer som kommer ha gasbussar vet jag inte anledningen till. Men man har väl gjort bedömningen att dessa linjer lämpar sig bäst för gasbussar.
Det kommer bli ett glapp med depåerna, eftersom Nobina tar över regiontrafiken i december, men det kommer inte bli lediga platser på Mölledal förrän i mars när bussar flyttas till hamnen. Hur man löser detta vet jag inte. Nobina kommer väl få ha kvar Transdevs nuvarande depå till mars.

Walter

Har utökats med ca 30platser på Skåentrafikens depå på Gastelyckan i Lund, gissar att många för trafiken Malmö-Lund hamnar där.

Sen finns ca 10 regionbussar som går på El i vinkeln och de DD bussar man har till L177 idag som behöver plats på Mölledal när Vinkeln stängs.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Kan vara att Nobina kommer ta över några Scania citywide från transdev orsak till de kommer utgår från gamla transdev depå. Jag har hört att några transdev citywide ska följa med till Nobina.

Sen oklart hur de bli för Lund depåer.

Buss_Lund

Kan bekräfta det. Jag har kontaktat dem på Nobina så de sa att Malmö-Lund ska utgår från Gastelyckan och Strömgatan fram till mars så efter det regionbussar ska flytta till Mölledalsdepå efter stadsbuss lämna mölledal inför nya hamnen depån.

Peter L