Malmös nya linjenät (Samt övrigt i Skåne som påverkar)

Startat av AdamL, 05 juli 2025, 11:34:44 AM

1 Medlem och 3 gäster tittar på detta ämne.

Anders.o93

Nya depån i hamnen kommer att börja användas i mars 2027, 99 bussar av varierade modeller kommer placeras där.

Nya depån i Lockarp kommer att börja användas i juni 2027, 177 bussar av varierade modeller kommer placeras där.

Mölledalsdepån kommer att tas över av regiontrafiken Malmö/Lund som Nobina tar över ansvaret för. På Mölledal kommer även 10 gasbussar för stadstrafiken placeras.

En del linjer kommer utgå från Hamnen och en del från Lockarp, men de flesta linjer kommer utgå från båda depåer.

Erobran

#211
Er det besluttet hvilke linjer der skal gå hvor? Og hvilke linjer busserne på Bultofta/Mölledal skal kører på, eller om de blot skal stå som reservevogne?

Og Arlöv/Vinklen det var kun regionalbusser eller?

Buss_Lund

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 11:16:46 AMNya depån i hamnen kommer att börja användas i mars 2027, 99 bussar av varierade modeller kommer placeras där.

Nya depån i Lockarp kommer att börja användas i juni 2027, 177 bussar av varierade modeller kommer placeras där.

Mölledalsdepån kommer att tas över av regiontrafiken Malmö/Lund som Nobina tar över ansvaret för. På Mölledal kommer även 10 gasbussar för stadstrafiken placeras.

En del linjer kommer utgå från Hamnen och en del från Lockarp, men de flesta linjer kommer utgå från båda depåer.

Hur kommer det sig att Mölledalsdepån ska tas över av regionbusstrafik? Trodde att alla ska står i vinkeln och hörde att mölledalsdpeån ska rivas om några år och bygga nya bostäder.

Men kul att mölledalsdepå bli kvar och de blir comeback för regiontrafik står i mölledalsdepå så vad ska hända med vinkeln depå efter alla stadsbussar lämna ?

Anders.o93

Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 12:17:41 PMEr det besluttet hvilke linjer der skal gå hvor? Og hvilke linjer busserne på Bultofta/Mölledal skal kører på, eller om de blot skal stå som reservevogne?

Og Arlöv/Vinklen det var kun regionalbusser eller?
Hamnen: Linje 2, 4, 5, 8, 9, 10, 15, 35, 39
Lockarp: Linje 1-8, 11-14, 16, 37

Gasbussarna på Mölledal gissar jag kommer vara till reserv och inte ha några fasta turer. Eftersom inga linjer kommer utgå från Mölledal. Men detta får tiden utvisa.

Kan inte tänka mig att det kommer finnas någon användning för Vinkeln i framtiden.

Anders.o93

Citat från: Buss_Lund skrivet Idag kl. 12:43:20 PMHur kommer det sig att Mölledalsdepån ska tas över av regionbusstrafik? Trodde att alla ska står i vinkeln och hörde att mölledalsdpeån ska rivas om några år och bygga nya bostäder.

Men kul att mölledalsdepå bli kvar och de blir comeback för regiontrafik står i mölledalsdepå så vad ska hända med vinkeln depå efter alla stadsbussar lämna ?
Är också förvånad att Mölledal kommer att få vara kvar. Men så länge avtalet för regiontrafiken Malmö/Lund pågår kommer Mölledal vara kvar. Därefter kommer nog Malmö stad vilja ha bort depån för att bygga bostäder.

Kan inte tänka mig att det kommer finnas någon användning för Vinkeln i framtiden.

Buss_Lund

#215
Det låter väldigt intressant att Mölledal ska vara kvar men känns lite onödigt att de flyttade redan regionbusstrafiken för väster och öster Lund paket till Arlöv vinkeln senare de ska tillbaka till Mölledal igen.

Men de blir ont om plats för regionbussar i mölledal efter stadsbussar lämna.

De blir trångt under första 3 månaderna på mölledalsdepå då det är många stadsbussar plus regionbusstrafiken.

Verka som Vinkeln depån kommer bli tomt utan bussar kanske de ska rivas eller sälja till kommunen, företaget.

Erobran

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 17:36:05 PMÄr också förvånad att Mölledal kommer att få vara kvar. Men så länge avtalet för regiontrafiken Malmö/Lund pågår kommer Mölledal vara kvar. Därefter kommer nog Malmö stad vilja ha bort depån för att bygga bostäder.

Kan inte tänka mig att det kommer finnas någon användning för Vinkeln i framtiden.

Men när bestämdes det att Mölledal skulle överleva och inte Arlöv?

Planen var hela tiden att Bultofta skulle "dö" och utvecklas av Malmö stad, och Arlöv/Vinklen skulle finnas kvar, på grund av dess närhet till Inre Ringvägen, och att det inte skulle störa någon i industriområdet. Dessutom skulle allt regionalt koncentreras till Arlöv?

Anders.o93

Har ingen koll på när detta beslut har tagits, informationen har nyligen informerats till oss anställda.
Men Nobina har väl gjort bedömningen att Mölledal passar bättre än Vinkeln för regiontrafiken.

Anders.o93

#218
Värt att nämna med nya avtalet är att alla föraravlösningar kommer ske på antingen Malmö C eller Södervärn. Därav försvinner avlösningarna på Studentgatan, Gustav Adolfs Torg och Värnhem.

Buss_Lund

#219
Även avlösningen på Värnhem ska kvar eller ska försvinner ?

Anders.o93

Missade att skriva att Värnhem också försvinner.

Erobran

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 20:56:34 PMMissade att skriva att Värnhem också försvinner.

Det giver egentlig mening at man skifter chauførrer disse steder, eftersom det er de primære endestationer for den regionale trafik. Så må man håbe der bygges nogle pauselokaler og ikke kun et toilet.

Buss_Lund

Hoppas regionbusstrafik behålla avlösning på Värnhem

Erobran

Citat från: Buss_Lund skrivet Idag kl. 22:17:39 PMHoppas regionbusstrafik behålla avlösning på Värnhem

Hur är det tänkt att det ska vara?

Linje 131 kommer att läggas ner om jag minns rätt, och 175 kommer att vara den sista linjen som är kvar med en ändhållplats i Värnhem. Resten kommer att gå på Södervärn förutom SKE och 177 som går på MC?

Buss_Lund

Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 23:17:51 PMHur är det tänkt att det ska vara?

Linje 131 kommer att läggas ner om jag minns rätt, och 175 kommer att vara den sista linjen som är kvar med en ändhållplats i Värnhem. Resten kommer att gå på Södervärn förutom SKE och 177 som går på MC?

Jag har sett linjer 132,134,168 samt 174 samt 175 även 139 när de gick till Malmö brukar avlösas på Värnhem.

Ja de stämmer 131 ska läggas ner sen de ska komma ny linje 173 om några år.

Även jag tror de Malmö Lund paketet Nobina kommer ta över de så troligen linje 130, 169,171 kommer ha avlösning på Värnhem. Men de är bara min gissning.