Malmös nya linjenät

Startat av AdamL, 05 juli 2025, 11:34:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Lund

Jag tror att i framtiden linje 130an kommer avkorta till Burlöv station och låta stadsbusslinjer ersätta de 130an körvägen mellan Burlöv station och Södervärn. Jag tror att linje 169 kommer sluta köra till Brunnshög och ridhuset istället de kommer köra samma sträcka som 160 från Universitetssjukhuset till Jupitergatan.

Erobran

169 er allerede besluttet. Den forsvinder fra Bruunshög i December, hvor 168 tager over.

Buss_Lund

Exakt linje 168 ska ta över vägen till Brunnshög det är smart beslut av Skånetrafiken

Erobran

178 fra Burlöv St til Stora Bernstorp, er nu officiel. Dokumenterne underskrevet, og trafikstart er allerede her i august.

Mod: Tråden redigerad. Alla regelkrav finns sedan inte angivna i detalj i regelförteckningen (allt får inte plats), men titta i detta fall då på regel 1 samt 11.

I övrigt så finns en klistrad tråd som heter »Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast«. Har man info om tex svarvop upphandlingar så läggs det förslagsvis bättre där.

Anders.o93

Citat från: AdamL skrivet 15 maj 2026, 18:56:06 PMPå Värnhem finns ett nybyggt hållplatsläge längre ner på samma gata som stadsbussarnas läge D vad ska det användas till? Jag hörde att det skulle kunna vara läge K men med två buskurer känns det överdimensionerat...
Linje 14 börjar från och med idag att stanna på läget som kallas för Läge L. Detta är ett försök för att avlasta läge D. Det finns även tankar på att flytta vissa regionbussar till detta läge istället för att de som nu stannar längre ner på Föreningsgatan.

AdamL

Hållplatsskylten för Läge L på Värnhem som linje 14 ska stanna vid är placerad bredvid regionbussarnas tillfälliga läge K så att där måste det ha blivit något misstag

IdaL

Citat från: Erobran skrivet 17 maj 2026, 10:42:28 AM178 fra Burlöv St til Stora Bernstorp, er nu officiel. Dokumenterne underskrevet, og trafikstart er allerede her i august.

Tja, det ska bli intressant att se hur resandet blir på linjen. Halvtimmestrafik i peak, och timme i övrigt. Lågoddsare att L178 kommer att dela omlopp med L172 i så fall. Den linjen har ju ganska långa reglertider vid ändhållplats redan idag!

Buss_Lund

Blir de några nya bussar om de kommer ny linje 178? Men kommer de Nobina Lund öster och väster köra de Malmö Lund paket och de transdev föraren som ska övergå till Nobina kommer de utbilda sig till Lund väster och öster linjer?

IdaL

Rent operativt hur trafikföretagen kommer att göra vet jag inte. Linje 178 är så pass kort att det räcker med ett enda omlopp. Om man matchar linje 172 så bra som möjligt verkar det vara möjligt att klämma in en runda på 178 på 172-omlopp. Alternativet vore ju att man kör ett slutet omlopp, men det vore ju onödigt med de reglertider som skulle bli till.

Buss_Lund

Kanske linje 178 är testlinje i 1 år.
Eftersom Nobina ska inte ta över platsen I Gastelyckan istället de ska ha sina Malmö Lund som utgår från Lund Nobinas nyrenoverade egna depån på maskinsvägen därför jag undrar att hur de blir för föraren att köra på alla linjerna.

Erobran

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 16:04:49 PMTja, det ska bli intressant att se hur resandet blir på linjen. Halvtimmestrafik i peak, och timme i övrigt. Lågoddsare att L178 kommer att dela omlopp med L172 i så fall. Den linjen har ju ganska långa reglertider vid ändhållplats redan idag!

Jeg sendte oprindelig dokumenterne for linjen her inde, men en moderator fjernede dem.....
Og linje 178 SKAL netop körer hver 30min på rushen och hver 60 min derudover. På hverdage får den 20 dobbeltturer og På weekender får den 12 dobbeltturer.