Malmös nya linjenät

Startat av AdamL, 05 juli 2025, 11:34:44 AM

3 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

IdaL

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 15:01:33 PMNär planeras dessa sättas i trafik?

Bra fråga! Om jag minns rätt var det antingen leverans eller planerad trafiksättning runt decemberskiftet. Men jag kan ha fel. Den som väntar på något gott... Kul att se lite led på regionbusslinjer här nere.

Buss_Lund

Finns det plan för ledbussar till Nobina Lund region eller ska vi får bara begagnad Scania från Norge ? Det låter väldigt intressant att ha ledbussar till region runt om Skåne vi hade många ledbussar på region linjerna för 20-25 år sen

IdaL

Jag tror inte det. Nobina Lund har ju precis helhjärtat satsat på Urbino 15LE Electric. Möjligtvis att man i framtiden är någon fördel med att köra led på 166, men i nuvarande avtal är det osannolikt. Nästa ledbusslinje för Lund är förmodligen SB linje 4, men även det är på sikt.

Ledbussar på region är oftast bäst för linjer där den största delen av linjen är stadskörning. Oftast vinner man inte så många, om ens några sittplatser på att köra med 18m vs 15m. I detta fall kanske vi får se lite led på linje 219 lite då och då.

intro298

Tillverkar Solaris en motsvarande 18-meters LE-buss? Det är ganska intressant att Nobina beställer nya MAN-bussar till Skåne efter att nyligen ha beställt så många Solaris-bussar i längderna 12, 15, 18 och 24 meter för både stads- och regionaltrafik.

Buss_Lund

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 19:33:55 PMJag tror inte det. Nobina Lund har ju precis helhjärtat satsat på Urbino 15LE Electric. Möjligtvis att man i framtiden är någon fördel med att köra led på 166, men i nuvarande avtal är det osannolikt. Nästa ledbusslinje för Lund är förmodligen SB linje 4, men även det är på sikt.

Ledbussar på region är oftast bäst för linjer där den största delen av linjen är stadskörning. Oftast vinner man inte så många, om ens några sittplatser på att köra med 18m vs 15m. I detta fall kanske vi får se lite led på linje 219 lite då och då.

Vi får se vad som händer i framtiden men de skulle varit bra om Nobina Lund skaffa ledbussar till linje 139,166. Men troligen i stadsbuss linje 4 kommer körs av ledbussar i framöver om keolis har planer för köpa fler 18E till Lund.

Gano

Mig veterligen är dessa MAN-ledbussar de enda som finns i klass 2-utförande. Och jämför man de som Nobina Nacka har, har de samma antal sittplatser som Urbino 15, 53 vardera. Annat var det för några år sedan när Volvo, Scania och MAN hade LE-leder. Då var det upp mot runt 60 sittplatser.
Exilskåning i skärgården

Erobran

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 19:33:55 PMJag tror inte det. Nobina Lund har ju precis helhjärtat satsat på Urbino 15LE Electric. Möjligtvis att man i framtiden är någon fördel med att köra led på 166, men i nuvarande avtal är det osannolikt. Nästa ledbusslinje för Lund är förmodligen SB linje 4, men även det är på sikt.

Så 130 vil jo være helt oplagt til ledbuskørsel :-)

IdaL

Citat från: intro298 skrivet Idag kl. 20:14:03 PMTillverkar Solaris en motsvarande 18-meters LE-buss? Det är ganska intressant att Nobina beställer nya MAN-bussar till Skåne efter att nyligen ha beställt så många Solaris-bussar i längderna 12, 15, 18 och 24 meter för både stads- och regionaltrafik.

Just gällande SkE11 har jag för mig att man från Skånetrafikens håll speccat, eller önskat elledbuss klass 2. Om minnet inte sviker mig så finns det beskrivet i trafikbeskrivningens fordonsbilaga eller dylikt utbegärbart dokument ;)

IdaL

Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 21:20:04 PMSå 130 vil jo være helt oplagt til ledbuskørsel :-)

Tyvärr :(

Erobran

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 21:29:58 PMTyvärr :(

Jeg ved godt at lige nu er det sådan. Men nu mente jeg i fremtiden ved fx et næste udbud. Så kunne 130 vel godt være ledbuskandidat, ligesom fx 150, og måske sammenkoblede 141-177 vil kunne være ledbuskandidater?