SL-bussar i Syrien

Startat av maxh20, 25 juni 2025, 21:15:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maxh20

Flera SL Scania Omnilink körs sedan några veckor tillbaka i Syrien. Det står bland annat på lokaltidningen.

I en viral video på TikTok syns "1205" där, vilket kanske är fd reg nr CSO193? Den är visserligen inte markerad som exporterad på biluppgifter.se men ägs av Busmarket i Huddinge.

Nyheterna: https://www.mitti.se/nyheter/david-och-nima-akte-med-slbuss--i-syrien-6.3.305535.f27fe79c91
Se videon inuti bussen i Syrien nedan
https://vm.tiktok.com/ZNdy2bRXM/



maxh20

Den är inte omlackerad. De har inte ens tagit ner de svenskapråkiga reklamskyltarna av papper på insidan.
Den har fått nytt inventarienummer för Damaskus men både SL loggan och det gamla inv numret är kvar.

VästSverige

Citat från: maxh20 skrivet 25 juni 2025, 21:15:40 PMFlera SL Scania Omnilink körs sedan några veckor tillbaka i Syrien. Jag har sett det på flera olika konton på Instagram.

Idag såg jag en buss med gammal inventarienummer 1205 där, via en viral Tiktok video. Kan det vara reg CSO193? Den är visserligen inte markerad som exporterad på biluppgifter.se men ägs av Busmarket i Huddinge.

Se videon nedan
https://vm.tiktok.com/ZNdy2bRXM/
För er som inte har tiktok har jag kopierat till Youtube
https://youtube.com/shorts/eHV6xNY_E4w?feature=shared


Troligen har busmarket sålt den och de brukar inte ta bort loggan och lackeringen när den säljs då de måste anlita någon då och det kostar pengar så de bara säljer den som den är.

Är det meningen att det ska stå elbuss med bara små bokstäver.

maxh20

Citat från: VästSverige skrivet 25 juni 2025, 22:38:57 PMÄr det meningen att det ska stå elbuss med bara små bokstäver.

Det stod ursprungligen Biodieselbuss, det är "biodies" som har försvunnit ur det ordet - antingen på grund av slitage eller för att de ville ha bort det men bara kom halvvägs.

maxh20

#4
Jag har påpekat för lokalblaskan att SL inte slarvat bort en buss, vilket originalversionen av artikeln spekulerar kring. Att export av de bussar som inte ska skrotas är vanligt.

Nico

I många andra åkeribranscher (taxi, lastbil osv.) brukar det av varumärkesskäl finnas klausuler om att företagsspecifika märkningar ska avlägsnas när ett fordon försvinner från verksamheten.

Minns att på tex Taxi Stockholm var det redan på 1990-talet så att när man skulle byta en äldre bil mot ett nytillskott så var man först tvungen att ta bort all märkning som kopplade till varumärket. Först när det var godkänt fick bilen avrustas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Lite nyhetstorka att blåsa upp detta såhär, tycker jag. En liten notis med rubriken "roliga insändarbilder" med några rader text hade väl varit mer rimlig prioritering. Det är ju inte länge sedan det rullade mängder av gamla svenska länstrafik- och flygbussar så nära som andra sidan Östersjön, med mer eller mindre noggrant borttagna märkningar.