Trafikplan 2026 (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 13 juni 2025, 14:31:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erol

Citat från: Erling.L skrivet 16 juni 2025, 18:51:36 PMvill minnas 24-25 kommer att härbärgera L29 L128 nu

Vad jag hörde så kommer de göra det, och dessutom växla på eftermiddagen, så förmiddag så har exempelvis L29 gate 24 och L128 gate 25 och på eftermiddagen tvärtom

Erling.L

Hmmm L128 avgår bara på morgonen från Net då det är en envägslinje.

Kan Däremot tänka mig att den gaten den har på morgonen används av L29 Till Torslandakrysset istället
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Erol

Titta lite nu på 128:an och den kommer ju bara in till NET med resenärer på eftermiddagen inga som ska ut så förstår då varför hållplatsändringarna men ändå verkar det lite dumt

Jonas Gustafsson

På Hjalmar Brantingsplatsen har 29:an i riktning mot Amhult hållplatsläge A5 medan Svart Express hade A1, något inte riktigt alla förare verkade ha koll på idag.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Alex

I denna nyheten från västtrafik ser det ut som att linje 35 och 37 inte längre går till hjalmar brantingsplatsen och istället går via Ramberget och Lindholmen med sluthållplats Pumpgatan. https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyhetsarkiv/nya-busslinjer-till-eriksberg-och-hogsbohojd/

Skulle gissa att en omläggning av L35/37 också kommer vara kontroversiell, med reportage i GP...

Jag har heller inte sett någon officiell information om linje 31, men ska man tolka kartan här så ser det ut som att L31 är nedlagd (iaf sträckan över norra älvstranden)

JesperO

Ja som jag skrev i en annan tråd så är tanken att 35/37 ska ersätta 31 mellan Wieselgrensplatsen och Pumpgatan. Mellan Eketrägatan och Wieselgrensplatsen ersätts 31 av 44 som förlängs från Hjalmar. Detta är förändringar som är kopplade till Keolis nya avtal och är därför inte en del av trafikplanen.

VästSverige

Finns det planer på att bygga ut Nils Ericssons Terminalen det fanns innan Västlänken mer buss hållplatser där.

Erol

Vad jag har hört så finns inga planer på att bygga ut NET.

Erling.L

Finns väl inte mycket plats att bygga ut på heller, även om det hette att de portar som togs bort skulle återuppbyggnad.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616