Trafikplan 2026 (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 13 juni 2025, 14:31:39 PM

1 Medlem och 3 gäster tittar på detta ämne.

VästSverige

Nu är Trafikplan 2026 beslutad.

https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/presstjanst/pressmeddelande/3953450/

Linjerna 16,16X,431,879 läggs ner.

Nya linjer är 12,64,89,199.

Linjerna 290 och 291 förlängs från Järntorget till Nils Ericssonsterminalen.

Alla linjer som vänder vid Hjalmar Brantingsplatsen kommer behöva att sluta göra det i framtiden.

Alex

Citat från: VästSverige skrivet 13 juni 2025, 14:31:39 PMAlla linjer som vänder vid Hjalmar Brantingsplatsen kommer behöva att sluta göra det i framtiden.
Är det för att spårvägen till Brunnsbo ska börja byggas snart?

VästSverige

Det står tyvärr inte varför bussarna inte kommer kunna ha sin ändhållplats där.

Erol

Kommer bli spännande med ytterligare linjer in till Nils Ericsson terminalen när det redan är trångt där.

Alex

Förhoppningsvis kommer alla byggarbetsplatser vara mindre påtagliga i december, så att trafiksituationen runt centralen blir bättre.

Rikard

På Hela Hisingens sida finns lite information om ombyggnaden av Hjalmar-Brantingsplatsen
Hela Hisningen Hoppas länken funkar
Rikard

VästSverige

#6
Bilden som finns i artikeln så visas spårväg norrut är det den planerade mot Brunnsbo och vidare mot Backa?

VästSverige

Citat från: Alex skrivet 15 juni 2025, 14:38:21 PMFörhoppningsvis kommer alla byggarbetsplatser vara mindre påtagliga i december, så att trafiksituationen runt centralen blir bättre.

Arbeterna ska vara klara där vilket är varför linje 290 och 291 förlängs till Nils Ericssonsterminalen.

Erol

Men när det gäller Nils Ericsson så är det redan mycket trafik som går där, och med tanke på att Västra Stambanan har regelbundna avstängningar så kommer det bli jätterörigt där inne

VästSverige

#9
Västra Stambanans ersättningsbussar går från Åkareplatsen.

Erol

Men de som kör för SJ och VR har gått från Nils Ericsson hela tiden därav jag blir fundersam

Jonas Gustafsson

Just nedläggningen av 16 och 16X återremitterades, så det är inte beslutat än. Dock kommer förmodligen ett sådant beslut i september, Västtrafiks avsikt med att återremittera är att kommunicera hur linjerna ersätts på ett bättre sätt innan definitivt beslut tas.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Lite tillägg.
Ordinarie bussar till Lerum och Gråbo brukar utgå från Åkareplatsen tillsammans med bussar till Mark och Borås samt Bollebygd.
De gånger jag besökt Göteborg, numera ganska sporadiskt, brukar ersättningsbussar också utgå från Åkareplatsen. Alltså ersättning utmed samma sträcka som de ordinare bussarna kör.(dvs E20 resp Rv40/27)

Vad gäller NE platsen är det problem med utrymmet.Hållplatserna skyltas för ordinare linjer. Sedan kan en och annan ersättningsbuss ha ändringar. De hållplatslägen som kan användas för tågersättning brukar finnas längst in mot hisingabron, och de är numera ganska få till antalet.
Tilläggas kan att det inte alltid ersätts med buss. Resande till Kungsbacka och till Älvängen och bortom får åka spårvagn till Mölndal respektive Gamlestaden. 

Erol

Fördelningen som det har varit är ungefär att gate 21-28 är Västtrafik linjebussars hållplatser, 29 är flygbussarna, 30/31 är avstigning i första hand men även VR har haft sina avgångar där, 24/25 har varit för SJ:s ersättningar. 32-35 är fjärrbussarna typ Flixbus och Bus4You.