Stadsbusstrafiken i Skara...

Startat av Ulf Berlin, 24 maj 2025, 14:04:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som är den"lilla staden på schlätta"kommer att förlora sin trafik nu i juni och här kommer ett par bilder tagna  240205:

Här ses Nobina 0230 framför Skara Domkyrka

Vid bussstationen ligger även järnvägsstationen för SkLJ och här passerar Nobina 223 en rätt så farlig korsning

Här ses Nobina 0230 vid hållplats Bågen.Denna buss har dessa skyltar ovanför dörrarna som måste härröra från en annan tid?
Till trafiken åtgår 2 st Volvo 8500LE som är placerade i Lidköping.
Är detta den sista staden i landet som enbart använder dessa bussar i trafiken?

En bonusbild på Nobina 3232 bland de fina trävillorna på Gunnar Wennerbergsgatan,som kommer att få flera resande från bl a Valhallområdet i staden(som även trafikeras av linje 1/600 i västra delen av staden)


De styrande i staden vill ha någon typ av ersättningstrafik då Västtrafik inte vill stå för kostnaderna och vi får väl se vad detta utmynnar i.../Ulf



Eje Larsson

En tumregel brukar kunna vara att det krävs ca 15 000 invånare för att motivera särskild tätortstrafik med vettig turtäthet. För en renodlad servicelinje något färre. Därför är det inte konstigt att tätortstrafiken i Skara dras in.

Ulf Berlin

Problemet med många småorter är den ökande äldre befolkningen och det är ju(mest)för dessa som bussarna körs.
Det borde vara en rättighet för våra äldre att kunna få åka till olika instutioner inom sin stad utan att betala för färdtjänst som kostar mycket mer än en vanlig enkelbiljett...
Man tycker synd om dom äldre i dessa fall :( /Ulf

Fifty

Citat från: Eje Larsson skrivet 28 maj 2025, 22:44:43 PMEn tumregel brukar kunna vara att det krävs ca 15 000 invånare för att motivera särskild tätortstrafik med vettig turtäthet. För en renodlad servicelinje något färre. Därför är det inte konstigt att tätortstrafiken i Skara dras in.

Stadstrafiken i Skara bestod tidigare av servicelinjer (Mjuka linjen). Men för tio år sedan gjordes dessa om till vanlig stadstrafik med målgrupp arbetspendling och anslutning mot övriga bussar vid busstationen.
Det var då stora protester och debatten har fortsatt under de tio år som gått.
Tyvärr har man av ovan nämnda anledning inte nått upp i något större resande och till nya avtalet som börjar 16 juni togs beslut om nedläggning.

I tidningarna kan man nu läsa om de äldre som drabbas och nu riskerar att  bli isolerade.


Frippe Fribas

Det blir väl Regionen som får betala oavsett, men eftersom det är olika huvudmän för den reguljära busstrafiken respektive färdtjänsten är det inte så konstigt om Västtrafik hellre ser att de äldre reser med färdtjänst om de är berättigade till sådan.