GS M25 för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 22 april 2025, 17:27:44 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D



Vår vid Park-Viktoriagatan 22 apr 1970.

Mvh Gunnar

MattiGS

Tack för denna härliga bild! Gunnar  :)

Rte6

Fin bild!

Jag kan berätta lite historik om denna vagn (GS M25 605).
Levererad 1961-11-27
Till Hägglunds för ombyggnad till högervagn 1969-05-30
Levererad från Hägglunds 1969-10-09
Ur trafik. (avställd) 1988
Av sågad på mitten. Och front delen fick Statens Provningsanstalt 1990-08-08.

605 var en av dom M25 som inte fick nån revision. Utan hade den ursprungliga designen till slutet.
Den fick iallafall en "lätt revision" nån gång 1984-85.
Mvh
Rte6

Gunnar D



Rte6, tack för uppgifterna ang M25 605!

Ovan svänger vagnarna in på Viktoriagatan och v2 är den sista M25 i serien, 625, här ombyggd för Angeredsbanan.
Lite data från "Angeredsbanan" (TNF): Lev 620604, högerombyggd 1967-68, ombyggd för Angeredsbanan 1968, utrangerad 920310. Delar sålda 1992 till Disney World.

Mvh Gunnar

MattiGS

Angeredsbanan Linje 8 åkte jag nästan dagligen med. Mellan åren 1975-1993.

Mvh Matti  :)

Rte6

Citat från: Gunnar D skrivet 23 april 2025, 16:33:08 PM

Rte6, tack för uppgifterna ang M25 605!

Ovan svänger vagnarna in på Viktoriagatan och v2 är den sista M25 i serien, 625, här ombyggd för Angeredsbanan.
Lite data från "Angeredsbanan" (TNF): Lev 620604, högerombyggd 1967-68, ombyggd för Angeredsbanan 1968, utrangerad 920310. Delar sålda 1992 till Disney World.

Mvh Gunnar

Ännu en väldigt fin bild!  ;)

Vi tar också 625. ;D
Levererad 1962-06-04.
Till Hägglunds för ombyggnad till högervagn 1967-12-14.
Levererad från Hägglunds 1968-04-23.
Ombyggd för Angeredsbanan 1968-05-31.
Revision 1977-08-29 och målad vit/mörkblå/blå och fick röd/vit interiör.
Ur trafik. (avställd) 1990.
Slopad 1992-03-10.
Delar sålda till Disney World 1992. Och korgen skrotad i Halmstad?
Mvh
Rte6

MattiGS

#6
Delarna till Disney World kom aldrig iväg till USA.
Ur Ringlinien NR2, 2008.
"Vi vet också att ett antal vagnar försåldes till Disney World. Alla demonterades här hemma , boggier samt el-utrustning togs tillvara, resten skrotades. Materielen kom dock aldrig iväg utan blev liggande i ett förråd på Marieholm, är nu skrotat.
Men en vagn 618 skeppades komplett över till USA".

Ulf Berlin

Ses det exteriört på något sätt att dom är ombyggda för Angeredsbanan?/Ulf


Gunnar D

Tack för all data ang 625!
En annan tydlig skillnad jfr vanliga M25 är strömavtagaren.

/Gunnar

S Svensson

Flera av M25 byggdes om för trafik på dåvarande linje 8 Polhemsplatsen-Storås-Angereds cenrum (center)
Om jag minns rätt var det dämpare som monterades på boggierna och en annan strömavtagare för högre hastighet. Tyvärr var underhållet dåligt på vagnarna. En urspårning berodde på att en drivmotor lossnade. Några av M25 byggdes aldrig om till högertrafik utan användes sist på vanliga linjer och sist på linje 8. Vill minnas att det till en början saknades möjlighet att vända vagnarna.
Angered ja. Egentligen är detta namn felaktigt på det område som omfattas av lövgärdet, Ranneberget och
Gårdsten. Vill minnas att dessa tillhörde Älvsborgs län ända till cirka 1968.
Utmed gamla järnvägen till Gråbo ligger Angereds kyrka och Eriksbo. Detta område vid Gråbovägen brukade förr vara en del av Angered såsom det pratades förr.

På tal om Göteborg. I nyheterna i dag från SVT Väst talades om 45 m långa spårvagnar.
Ingen omöjlighet kanske. Tidigare var det vanligt med multipelkopplade M21. Det gick ofta sådana M21+M21 på linje 5. Kanske det hade varit möjligt med 3 M21 eller 2 M31 (som är ombyggda M21)
Personligen tror jag att problemet inte alls är att spårvagnarna är långa utan att det är svårt anpassa stadsbilden till så långa vagnar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vasttrafik-vill-kopa-65-nya-sparvagnar

Ulf Berlin

45 meters vagnarna körs ju redan idag på linje 11.
/Ulf

S Svensson

Mycket riktigt ! Men det sades att långa vagnar skulle gå på linje 7 och linje 11.

Det behövs faktiskt en del ombyggnader av infrastrukturen. Jag tror att det måste anskaffas även lite kortare vagnar.

VästSverige

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 april 2025, 18:21:52 PM45 meters vagnarna körs ju redan idag på linje 11.
/Ulf

Det är en ny spårvagnsmodell som kommer heta M35 när politikerna godkänt upphandlingen.

Railmaster

Det är fortfarande märkligt hur bråttom det var att slopa M25 för att sedan dess ha kronisk vagnbrist i Göteborg.