Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

intro298

Varför är belysningen i de nya Solaris-bussarna så stark på natten? I de elektriska bussarna från Volvo och MAN dämpas belysningen när dörrarna stängs så att den inte blir för stark.

AdamL

Är det något fel på deras bromsar? Rullar ofta bakåt när de står stilla

Skåneresenären

Jag läste på bussmagasinet.se att Nobina även köper in bussar från Mercedes-Benz. Ett antal e-Citaro är beställda till Umeå, synd att det inte beställdes till Malmö också.

Anders.o93

Tyvärr är det säkert Skånetrafikens krav som ställer till det så att Mercedes inte får beställas :(

Gano

Att det inte blev eCitaro lär inte bero på Skånetrafikens krav. Nyligen levererades 4 eCitaro till Ängelholm och det ska också komma ett mindre antal nya till Trelleborg.

Skulle kunna tänka mig att man vill ha en mer enhetlig flotta, varav Solaris är det enda märke som uppfyller alla krav och variationer för både stads och regiontrafik.
Exilskåning i skärgården

Walter

Det finns inget behov av nya bussar till Malmös stadstrafik de närmsta åren. 2027-28 kommer många nya.

Kom ihåg att fordon ofta köps i stora mängder, dvs inte bara för ett trafikområde eller trafikslag. Och då är det den som ger bäst pris totalt som får möjligheten. Jag vet tex inte om MB kan leverera fordon för regiontraik med el.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

eCitaro ges endast ut som kortbuss och ledbuss. Så man hade ändå behövt välja Solaris för boggibussarna och dubbellederna.

Mig veterligen är det bara Solaris och Hess som idag producerar dubbelleder, medan Solaris är ensam om att producera hela spannet från 12 till 24 meter, och dessutom med el.
Exilskåning i skärgården