Ontario V - 2 bilder från 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 januari 2008, 18:17:21 PM

0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I en annan tråd kom vi in på den Ontario V som hamnade hos Linjebuss i Partille. Bussen var bensindriven och uppges ha dragit 12 liter per mil. Så här såg den ut när den presenterades första gången i större sammanhang:


Texten i takranden lyder "GL och Linjebuss provar världens första bensinbuss med katalysator - för bättre miljö"

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2008, 18:18:47 PM
Bättre miljö ja...  12 liter milen

//Lars

Det skall alltså ses mot bakgrunden att det inte fanns katalysator för dieselbussar på den tiden. Om jag inte minns fel var det vid samma utställning som Volvo presenterade sin partikelfälla. Och att det skulle bli brist på petroleum-produkter var inget som man tänkte på år 1990.
Men med tanke på den snabba utvecklingen på det här området får man väl säga att anskaffningen var dålig tajming. Bara ett par år sedan hade säkert inte den här bussen blivit köpt.
Så här efteråt kan man ju undra hur de egentligen tänkte.


Mikael T Nilsson

Tack för de intressanta bilderna. Jag har sett att en bild på denna buss även publicerats i MfSS (Spårvägssällskapets medlemstidning) kring 1990.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Vad är det för Swebus som finns med bilden, färgen ger tillkänna den är ifrån Uppland. Kan det tex. 2467 och i så fall vill jag ha ett foto med den på.

mvh.gammalbuss

Mikael T Nilsson

Citat från: gammalbuss skrivet 02 januari 2008, 18:43:16 PM
Hej

Vad är det för Swebus som finns med bilden, färgen ger tillkänna den är ifrån Uppland. Kan det tex. 2467 och i så fall vill jag ha ett foto med den på.

mvh.gammalbuss



Hej,

Det ser ut att vara vagn 3163. Här är en bild på denna vagn.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Tack för bilden. Det kan vara rätt buss. Ifall det finns någon som bilder på 2467,2468 skulle jag tacka och ta emot.

mvh gammalbuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 januari 2008, 18:45:16 PM


Hej,

Det ser ut att vara vagn 3163. Här är en bild på denna vagn.



Jovisst, det stämmer. Den bussen var nämligen med på utställningen.

S Svensson

Berörd Ontario såg jag i  trafik innan den blev ommålad. Det är en politisk anskaffning. Politiker i GK/GL styrelse ville prova katalysatordrift.
Den var reg på Linjebuss men det påstås att den ägdes av Kommunalförbundet. Numera är bussen ofta parkerad på Hisingssidan av Göta Älvbron.Mot Hisingen till höger innanför staketet vid annonsskyltarna. Till Göteborgs stadsmission.Bussen användes till att parkera på olika ställen och stå still där.

Danne B.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 januari 2008, 18:45:16 PM


Hej,

Det ser ut att vara vagn 3163. Här är en bild på denna vagn.


Bilden är alltså från 1990 och i princip FORTFARANDE är det vägarbete på Kungsbron! ;D

//Danne

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 januari 2008, 18:45:16 PM


Hej,

Det ser ut att vara vagn 3163. Här är en bild på denna vagn.




Måste säga att det ser för mig lite märkligt ut att se en buss som har UL-lack i Stockholm och skyltad Göteborg ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

866 utgick från Uppsala till Göteborg. Så har varit fallet sedan 1973. Just nu vet jag inte om det går bussar från Uppsala direkt till Göteborg.
Jag vill minnas att även förare från Tierp körde halva vägen liksom Uppsalaförare. På västsidan var det Göteborg och Borås som körde. Förarbyte i Östergötland,ofta vid Herbeta.Möjligen ibland Kimstad.
Några turer körde Göteborg-Linköping/-Norrköping. Här användes Säfflekarosserade bussar. Ofta gick Göteborgs eller Uddevallas boggiebussar med trånga säten. Borås förstärkte ibland och ibland körde Ulricehman med Alpus 2695(de andra gick i Älvsered,2 omlopp, och Skene (2696).

Staffan Sävenfjord

Om vi återvänder till Ontario V så har jag kollat med en bekant, som vid tiden för inköpet var anställd vid Göteborgs stadsmission. Varför köpte Stadsmissionen denna udda buss? Svaret var att eftersom bussen var bensindriven får den köra i miljözon och då (1998) fanns det inga begagnade miljögodkända (diesel)bussar att köpa till rimligt pris. Bussen är en kombinerad ungdomsgård och diakonicentral och står i regel uppställd och körs bara från uppställningsplatsen till garage eller verkstad. Den rullar alltså inte särskilt mycket och då har ju bränsleförbrukningen inte så stor betydelse. Bussen inköptes för medel speciellt insamlade för ändamålet.
Så märkligt nog har denna udda buss fått längre livstid än de flesta bussar. Och kommer säkert att vara i livet länge än.

robbes

den har ej gått långt heller vid besiktningen 2007 var mätarställningen 42175 km  och endast tre ägare på den. Den har inte varit avställd sedan 1996 och den är godkänd för 29 passagerare

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 03 januari 2008, 09:43:44 AM
den har ej gått långt heller vid besiktningen 2007 var mätarställningen 42175 km  och endast tre ägare på den. Den har inte varit avställd sedan 1996 och den är godkänd för 29 passagerare

Av dessa kilometer kan man kanske våga sig på en gissning att de 30 000 första härrör sig till tiden hos Linjebuss. Och att således Stadsmissionen har kört den cirka 1 000 mil på tio år - eller 100 mil om året. Det är 1 200 liter bensin i så fall. Nu vet jag inte hur skatterna ställer sig mellan dieselbussar och bensinbussar, men om det är som med personbilar så skulle alltså skatten på bussen vara så mycket lägre att det ändå blivit en bra affär.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2008, 11:28:58 AM
En bensindriven buss ingår i samma skatteklass som bussar som drivs av el, gengas, vätgas etc och är försumbar, 984:-/år

Och för dieselbussen är skatten väl bortemot 25 000 kronor om året. Så om vi säger att merkostnaden för att köra på bensin är 100 kronor milen så är det ändå en bra affär.