Huvudmeny

SS Linje 17

Startat av Leyland, 09 april 2025, 10:00:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

#15
Citat från: Gunnar D skrivet 18 april 2025, 13:42:51 PMOj, här kommer det bilder! Så såg det alltså ut när Ängbyvagnarna började sättas in på linje 17. Den "gamle" där bakom tycks dock vara "mångfönstrad" och i så fall nog A8 245 som kopplingsvagn.
I bakgrunden "Skogen" där vi barn kunde leka.

/Gunnar

A8 245 står i de officiella registren som "Utrangerad 1952" och kan ju mycket väl då ha fungerat 1952 som kopplingsvagn/lok.

Jag har uppgift att av typ A8 blev bara 234, 240, 244 och 246 ombyggda till officiella verkvagnar.


Nedan bild (något sämre kopia) på B24 646 i tjänst på linje 17, ska vara tagen 1954-1955. 646 blev ju en trotjänare på linje 12/120 och kom så småningom att byggas om (våren 1985) till B24B med nummer 40 för Lidingöbanan. Dessförinnan, i början av 1980-talet, blev 646 ombyggd och fick s k skivdörrar.


Bildkopian har jag fått från nyss bortgångne vännen Lars Ericson. Oklart om Lars var fotografen.

Gunnar D

F.d. A8 225 och 245 bl.a. blev omklassade till verkvagnar A202/203. Händelserapporten från 2/11-53 anger vagn 225. Bilden från Brännkyrka 9/5-54 torde i alla fall visa en f.d. A8 bakom B24 636 oaktat vagnsnumret.
Tack för bild på B24 646 som bör vara från Kilaberg 1954. Det har tidigare efterfrågats bild på linje 17 med Ängbyvagnar på sträckan Södermalmstorg-Hornsplan. Roligt om det hittas en dylik.

/Gunnar

Leyland

Gunnar, tack för kompletterande uppgifter.

"x45" är tydligt på bilden, varvid vi fastställer att det är A8 245 på bilden bakom 636.

När kom A29/B29 första gången att trafikera linje 17?

Gunnar D

Vet inte exakt när under 1955 A29 och B29 började trafikera linje 14, 16 och 17. Sista dagen för linje 13 oh 17 var 3 apr 1964 och då kunde A29 172 ses vid Årstadal:


A29 172 i Hammarbyhallen 1 maj 1967. Snart på väg till Högdalsskroten:


Mvh Gunnar

Gunnar D

B24 636 och 646 kom ju sedan tillbaka till Bromma som manövervagnar:


B24 636 vid Olovslund 28 okt 1970.


B24 646 15 apr 1969. Osäker på plats. Någon som vet?

Mvh Gunnar

MattiGS

#20
Gissar att det är mellan Ålstens Gård och Höglandstorget. Gissningnen bygger på Lennart Améens bilder som jag har sett...
Mvh Matti


Gunnar D

Fast där var det ju betongstolpar. Infarten till Smedslätten mot Nockeby? Bilden togs med 135 mm tele.

/Gunnar

Leyland

Noga med förstärknings- och extraturer vid SS, som här när förorternas företag- och verkstäder firade morgontidiga luciafester.

Norrhallen satte ut extratåg till Telefonplan på linje 17E tidig morgon, lördagen den 12 december 1953.


Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 29 april 2025, 11:59:43 AMB24 636 och 646 kom ju sedan tillbaka till Bromma som manövervagnar:


Mvh Gunnar

Tack för bilder Gunnar!

Båda vagnarna kom senare till Lidingö, 636 redan 1986 och 646 "skrotades" 9 januari 1985 och uppstod som Lidingövagn 40.


F.d. SS B24 646 och A24 369 som vagn 40 och 42 på linje 221 vid Aga. Foto: okänd

Gunnar D

Tack för detta!
Luciatrafik hade jag ingen koll på så det var roligt. Bra att pappa säkert kunde komma till Ulvsunda indomr denna Luciamorgon.
Lidingö- och Nockebybanan bytte ju i stor utsträckning vagnpark vad jag erfar.

/Gunnar

Gunnar D



B24 på Liljeholmsbron 15 juni 1954 i samband med invigningen av den nya östra bron.
Bildruta från journalfilm.

Mvh Gunnar

Leyland

Trevligt, ytterligare en daterad uppgift. Slutsiffra 3 tycker jag mig tolka på B24:an.

På temat Linje 17 kommer här några "rättelser" och noteringar från framlidne Åke Leijd.



Bör ha varit publicerat i någon stencil från Svenska Spårvägssällskapet.

Gunnar D

Att det är B24 633 på Liljeholmsbron är helt rimligt. Den var också med första dagen till Fruängen 15 maj 1956.
Här har den kommit till linje 12 och närmar sig Ålstens Gård 28 okt 1970:


Tack för Åke Leijds noteringar! Utbyggnaden och trafikeringen av linje 17 var komplex.
Här ses infarten till Svandammsvägen från Södertäljevägen i slutet av 40-talet:


Mvh Gunnar

Leyland

Tack Gunnar för trevligt vykort från Svandammsvägen.

Linje 17 hade under åren flera linjevarianter, som t ex 17M.


A11 301 på "en av de sista turerna på linje 17M" vid Södermalmstorg. Foto Lennart Welander den 20 januari 1950.

Gunnar D

Tack för härlig bild från sista dagen för linje 17M över Svandammsvägen och enkelspåret! Jag är tacksam för att jag fick tillfälle att tacka Lennart Welander för alla bilder.

Här vykort från Svandammsvägen och enkelspåret:


Ännu en bild från sista dagen för linje 17 den 3 apr 1964. A29 191 + B29 på Liljeholmsbron:


Mvh Gunnar