Varför inga röda ledbussar i Lunda

Startat av Nathaniel, 29 mars 2025, 11:02:58 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nathaniel

Vet någon varför det knappt går några röda ledbussar på Lunda linjerna.

IvveRivve004

Jag vet inte. Jag har sett ledvagnar på linje 116, 118, 119, 155 och 517 tidigare så jag har svårt att förstå hur de inte skulle kunna göra det idag.

Nico

Beror väl lite på utsättning kan man väl förmoda, men rent generellt är Lunda-linjerna i många fall rent trafiktekniskt inte anpassade för annat än normalvagn samtidigt som behovet av större fordon nog inte alltid är så omfattande. Har sedan ingen aning om hur Keolis delat upp det idag, men 155 och 517 är ju i sak Råsta-linjer så det kan ju hända att vissa avgångar forfarande körs av Råsta även om Keolis av produktionsskäl flyttat de flesta av avgångarna på just de linjerna till Lunda.

Vad gäller 116, 118 och 119 låter jag vara osagt, men förr gick det vid sällsynta tillfällen ledvagn på 119. Linjerna 116 och 118 (liksom de flesta övriga Lunda-linjer) hade i alla fall tidigare inte dispens för långboggi- eller ledvagn. Kan ju även det ha ändrats... har inte kollat upp det på länge. Det är då trafikoperatörerna som själva ansöker om dispenser i så fall. Keolis tursätter dock ledvagn även på andra håll där det tidigare varit tabu. Mötte t.ex. en M·A·N-ledvagn på linje 523 häromdagen. Visserligen då Sollentuna och inte Stockholms kn. men det kan ju hända att man fått fler dispenser... alternativt att det blivit en miss i vagnutsättningen osv. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Nej det var inte sällsynt med ledbussar på 119, det hörde till det normala när Swebus körde. De hade ett antal ledbussar placerade i Bromma för detta. Linje 116 kördes med ledbussar ibland när Connex körde om jag inte minns helt fel, den var ju en del av 540 tidigare och ledbussar lär ha förekommit även då. På linje 523 har det varit vanligt med ledbussar under Arriva/VR-tiden så det måste ha varit länge sen det var tabu med ledbussar där.

Nico

Mja, vill minnas att Swebus och Brommahallen hade en enda ledvagn tursatt för trafiken i Västerort när det begav sig (även om vagnindividerna i sig säkert kan ha varierat under tiden) så vanligt kan det inte ha varit med ledvagn på 119. Bodde även så att jag under gymnasietidens sista år dagligen åkte 119 och inte heller då var det vanligt med ledvvagn. Det förekom sannolikt mest på vissa avångar i peak i så fall och så långvarigt var det nog inte heller. Vill även ha det till att det förekom visst gny hos allmänheten om varför man inte istället satte in ledvagn på linje 117 under peak då det var en linje som verkligen skulle behövt det. 

Själv körde jag sedan hos bl.a. Linjebuss/Connex/Veolia under perioden 2001-2007 och ofta då på linje 116, som mycket riktigt tidigare hade varit en del av dåvarande linje 540. Kan dock inte minnas att jag sett en enda ledvagn på 116 annat än i undantagsfall. Samma sak gällde för t.ex. Sollentuna-linjer som 523/528 då Sollentuna kn. specifikt sagt ifrån om det. Möjligen att det senare ändrats, men orsaken var tidigare att det var trångt och att gatunätet (vare sig då eller nu) är direkt anpassat för annat än normalvagn. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Vad har SL för krav i avtalet? Resandet har väl minskat efter pandemin? Även om det gjorts förr så kör man väl inte ledbuss om man inte behöver?

Per E

Med anledning av diskussionen tittade jag på skoj hur många ledbussar som stod i Bromma 1996. Då fanns det 7 st vid årets slut (6055, 6061, 6928, 6942 och 6945).

Fem år senare, 2001, fanns det 9 st (3676, 3677, 3954, 3955 samt 6941-6945).

Ytterligare ett hopp på fem år, 2006, fanns det bara 5 st kvar men nu var det vagnarna 4600-4602 & 4606-4607.

Samtliga tillhörde Swebus. (Obs att jag har använt mig att SL Buss gamla vagnsnummer i detta fall när det gäller övertagna fordon)

Göran Nilsson

Och 2006 gick just 46xx-bussarna en del på linje 119. Hade ett övernattningsrum februari 06-februari 07 i Bromsten och åkte 118/119 dagligen. Men oftast var det inte ledvagn. / GNl