Det här med värmeelement på buss

Startat av Majoren, 24 mars 2025, 13:59:59 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Majoren

Tja,

Kör en Iveco-Indcar (Iveco Mobi-chassi). Fruktansvärd buss  :P
Funderar på det här med elementen i bussars passagerarutrymme generellt. Har en "klimatkontroll" i en separat dator/display för passagerarutrymmet som dock inte verkar göra något. Man kan starta takfläkten med den, men att ange olika temperaturer verkar inte göra någon skillnad då bussen bara har AC framtill i "hytt"-delen där jag kör.

Men det som gör mig fundersam är att elementen alltid är skållvarma oavsett tid på året och oavsett om jag ställer in lägsta eller högsta önskade temp på den där displayen. Verkstadschefen säger att det inte går att stänga av element på bussar, är själv inte mer teknikkunnig än att jag hajar att de drivs av bussmotorns glukolvatten. Men är bussar verkligen så märkligt komstruerade att de inte kan stänga av värmen i kupen?

Verkar konstigt att designa fordon så tycker jag, haha

Ersa

Det här är ett problem som funnits i alla tider, men på äldre fordon fanns det alltid kranar som man kunde stänga av cirkulationen helt i elementen intill passagerarna.
Antingen var dessa kranar det enda man kunde sänka värmen med, eller så var de nödkranar som man kunde använda om (dvs när) de automatiska ventilerna slutade fungera.