Skyltningsproblem i Motala på Mercedes

Startat av Björn Seger, 03 mars 2025, 17:56:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Seger

Ända sedan Motalas Mercedesbussar eCitaro kom i trafik 2 september 2024 har det varit problem med skyltningen utanpå. På förares display och skärmar inne i bussen verkar rätt riktning anges. På de tre yttre skyltarna kan det stå något annat (som bussen tidigare kört). Ibland ser man förare gå ut mitt i gatan, öppna vänsterlucka under förarplats, stänga av strömmen och sedan slå på igen.
I söndags när jag på Motala Central kom upp från pendeltåget till hållplatsläge A1 stod där en buss skyltad 305 Bråstorp norra via Centralstationen. Fast jag vet att i så fall borde den stå vid läge B2 på andra sidan Platensgatan. Vid fråga fick jag svar från en uppgiven förare att den skulle gå till Ekenäs och skyltningen ute fel. Förarna kan inte själva ställa in skyltning utan det sänds från Östgötatrafiken. Felet bör vara känt sedan länge. Vem ansvarar för att lösa detta problem som existerat i 6 månader? Kunskap om hur skyltningslösningen hänger ihop verkar saknas. Kan någon förklara?
Problemet verkar mest finnas mellan linje 303 och 305. En del av dessas turer byter linje vid Ekenäs. Ibland ser man i Motala en papperskylt med den andra linjens nummer som uppmärksammar att ordinarie skylt visar fel.