H34:or med låg vindruta

Startat av Fredrik Klint, 26 februari 2025, 22:20:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Åtminstone tre vagnar ska genom åren fått en mindre/lägre vindruta á la H35.
Men jag kommer inte på numren, 4386 och 4445. Den tredje kan ha varit 4410...?

Anledningen torde vara brist på H34-rutor eller ett sätt att ta tillvara på delar från H35 när de slopades. Å andra sidan medförde ju detta merarbete då man behövde en plåt i överkant.

Var det fler vagnar som fick H35-vindruta?

Leyland

#1
4410 känner jag inte igen, men 4409.

Fredrik Klint

Det var den jag avsåg men mindes fel på ett nummer  :)

Du vet inget mer om denna företeelse?

Leyland

#3
Helt säkert är tre vagnar
  • 4386
  • 4409
  • 4445

Därtill finns även uppgift om (från olika forum under åren)
  • 4389 (skrotades 1978)
  • 4455 (efter kollisionen 28 oktober 1970, linje 59/4 ?)(skrotades 1982)(på en bild från april 1976 är det i vart fall vanlig frontruta)

4455 borde man ju minnas klart, då hon var kvar till slutet, men jag har inte här och nu en bild tillgänglig som dementerar eller bekräftar. Men det är en mindre sannolik uppgift. Så även för 4389.

Orsaken var som jag minns det, en kombination av användning av reservdelar men även att den lägre rutans installation förstärkte frontpartiet på karossen, vilket var behövligt om det fanns sprickor eller skador efter kollision. Får försöka forska om installationen av H35-rutorna skedde i anslutning till  kollisioner eller revisioner.

Jag vet i vart fall en person alltjämt i livet, som troligt vet mer om detta. Får vid tillfälle förmedla frågan.

Leyland

Efter goda bidrag från initierade vänner och konsultation i glada vänners lag, kan vi nu definitivt bortse från rykten och tidigare forum-uppgifter att 4389 och 4455 skulle haft H35-frontruta.

Alltså bara tre vagnar (4386, 4409 och 4445).