SL H24 och H34 m.fl. på Högdalsskroten

Startat av Gunnar D, 25 februari 2025, 17:37:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H24 5444 till vänster och H34 4446 till höger på Högdalsskroten jan 1976.

Mvh Gunnar

v-aros

Några SLV City H39 också tror jag..

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

v-aros

H29 förstås..

v-aros

SKV City H29

Gunnar D

Knappast några H29 utan den ljusa i mitten torde vara H61 7805 f.d. MOAB ScV/SKV. Sedan H84 Volvo/HS och en ScV CF.

/Gunnar

Leyland

H34 4446, en av de första H34 med ATR att skrotas och detta efter två kollisioner på linje 53/5 den 19 februari 1974.

• Klockan 12.40, kollision med en trafikdelare i trakterna av Birger Jarlsgatan/Frejgatan körriktning Danviken.
  • Klockan 13.03, kollision med postbil, framparti intryckt. Här har jag en otydlig notering exakt om var, men i Gamla stan säger en uppgift.

Det skulle dröja ända till juni samma år innan kalkyl för återställande upprättades liksom hemställan om skrotning.

Och avföring ur SLs register skedde först den 30 september 1974 vad jag kan förstå.

I januari 1976 finns vagnen kvar i Högdalshallen, väl parkerad men demonterad på det värdefulla.

Gunnar D

Tack för detta!
4446 stod alltså så pass länge innan den skrotades helt.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Leyland skrivet 26 februari 2025, 07:32:36 AMH34 4446, en av de första H34 med ATR att skrotas och detta efter två kollisioner på linje 53/5 den 19 februari 1974.

• Klockan 12.40, kollision med en trafikdelare i trakterna av Birger Jarlsgatan/Frejgatan körriktning Danviken.
  • Klockan 13.03, kollision med postbil, framparti intryckt. Här har jag en otydlig notering exakt om var, men i Gamla stan säger en uppgift.

I en liten djupdykning i arkivet fann jag tjänsteturlistan för linje 53 från 1974. Klockan 12.36½ påbörjade 4446 sin sista tur i trafik och från Roslagstull.

Turlistan säger passertid 13:00 vid Slussen, men den första kollisionen vid Birger Jarlsgatan innebar troligt en försening på 5-10 minuter, varför uppgiften om nästa kollision klockan 13:03 längs Munkbroleden i Gamla stan har en hög sannolikhet.

Railmaster

En fråga, krockas det mindre nu i SL-trafiken än på 70-talet?

Nico

Utan att ha några siffror till hands så skulle jag hävda att fordonsskadorna numera är klart fler. Det har sedan flera orsaker, men trafiken har blivit hetsigare generellt (både trafikmiljön, tidtabeller mm. är tilltajtat) samtidigt som trafikmiljöerna i många fall blivit trängre. Ett mode bland väghållarna på många håll är att "bygga stad" vilket enl. den definitionen betyder att man utformar det mesta allmänt trängre.

T.ex. är det nu inte ovanligt med väghållare som försöker med t.ex. körfältsbredder som är så smala som 3,0 m. Sedan är det ju även så att många förare kanske inte längre får samma utbildning som förr (t.ex. är halkutbildning ganska sällsynt). Likaså saknar föraryrket numera status vilket gör att vissa inte bryr sig utan helst gör något helt annat. En sådan inställning innebär då sannolikt att körningen blir slarvig osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman