Busstrafiken i Mölndals Kommun för 15 till 30 år sedan

Startat av VästSverige, 25 februari 2025, 14:34:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VästSverige

Hur gick busslinjerna i Mölndals Kommun mellan 1993 och 2010 alltså 15 till 30 år sedan?

S Svensson

210 Partille-Mölndal
GL Express Lila Broplatsen (Mdn)-Albotorget i Skepplanda
701,711 Frölunda Torg-Mdn-Mölnlycke
703,773 Mölnlycke-Pixbo-Mdn-Gröönsakstorget
705 Lindome-Grönsakstorget
706 Balltorp-Broplatsen
707 Broplatsen-Fredriksdal
710Inseros-Mdn-Göteborg Hedel
712 Inseros-Gregered-Lindome
713 Snipen-Lindome
714 Tulebo-Kållered
715 Kålleredsgåprden-Bölet-Kållered
717 Inseros-Älvsåker-Kungsbacka
720 Lindome-Göteborg
735 Kungsbacka-Lindome-Kållered
736 Mölndal-Volvo Sörred alternativt Arendal
nattbuss Göteborg-Lindome-Kungsbacka

Trafikutövare Linjebuss 701-706,210, GLX Lila
              Kålleredsbussarna 710-720
              Swebus 735,736
              Evalds 707
              Kungsbackatrafiken 735
              (KEs,Olofsson+Landvetterbuss/(senare har haft flera namn)i Björröd AB

Källa Tidtabell för 17 aug-13 juni 1993
Märk att linjen 711 är avkortad vid Inseros. Drogs in juni 1991 till Hällingsjö och (712) Sandsbacka. Hällingsjö öppnades igen  på slutet av 90-talet, dock att Ubbhult då trafikerades. Tidigare mot Hällingsjö. Sandsbacka öppnades inte igen. Kålleredsbussarna och Göteborgs Spårvägar slutade att trafikera Hällingsjö.(ev 2004) Exakt när Landvetterbuss och Vänersborgs Linjetrafik tog över Inseros-Hällingsjö vet jag inte (ev 2004). Fn går linje 431 (fd 331) Inseros-Hällingsjö-Sätila och vissa turer ända till och från Kinna Resecentrum. Hästebacka-Hällingsjö och Ubbult gräns -Hällingsjö tillhör Marks kommun.
Även linje 60 (GS) gick in i Mölndal några hundra meter. Denna linje var tidigare en linje som kördes ända från Mölndal,men avkortades,beroende på byggnation på 50 talet.Kålleredsbussarna startades cirka 1923 Andersson,Mölndal är nästan lika gammalt. Togs över av Mölndals kommun som överlät till AB Linjebuss. Evalds Buss är från Uddevalla och kördes en tid av Evald Johansson. Sonen tog över och vid upphandling fick de trafik från Kungsbacka mot Mölndals kommun (717 Öjersbo-Kungsbacka)
Vid upphandlingen ca 1991/92 tappade SJ/Swebus och Lidbergs trafik. Ny trafikinnehavare Kungsbackatrafiken som var ett samarbete emellan Olofsson/Sundtorp och Karl-Erik Elofsson(Fjärås och Tom) dessutom fick Landvetterbuss i Björröd 4 omlopp. 2 av dem kördes av bussar som ställdes upp i Kungsbacka och 2 av bussar från Rävland. I Kungsbacka körde även Fjäråsbussar (depå i Kungsbacka)och man körde på SJ linjetrafiktillstånd. När trafiktillstånden överläts till länshuvudman så behölls trafiktillstånden för gränsöverskridande trafik.
Trafiken i Mölndals kommun har utvecklats. Man kan dela in den i skoltrafik (inkl linje för skolor),tätortstrafik och trafik av normal linjetrafikik.Den senare mest i Hallands delen av Mölndals kommun. Mölndal är ju delad emellan Halland och Västergötland.
Möjligt att vissa uppgifter orsakar frågor !

VästSverige

Tack för svaret men fanns det en föregångare till 754 tidigare 753 och hur ändrades trafiken mellan 1992 och 2010. Vilken linje blev det till Sandsbacka.

S Svensson

Linjenummer vill jag minnas höjdes med 50.Därav att det finns 700>750. Det har varit olika busslinjer i Mölndal. Jag är ju inte invånare i Mölndal. Har mest sysslat med P-läns busstrafik samt lite annat såsom järnvägstrafik.Jag har ju inte heller varit mer än teoretiker. Jag är ju praktiker när det gäller bilar.
Har dock minne av planeringen. Detta sagt så ingen missförstår.
Sandsbacka tillhör Härryda kommun och därav föll det bort juni 1991. Jag prövade på att åka och de flesta av passagerarna i bussen steg av före vägkorsningen. Intressant är att vägen förbi Sandsbacka går ut mot Rv 156.  Gamla linje 620 gjordes också om. Härryda kommun och HB Landvetterbuss (namn på en föregångare).Invånare i "Egypten" åker i huvudsak via Rv 156.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering/tidtabeller/ Här finns ett antal linjer som är knutna till Mölndal.
Genom att det byggdes ett mot/avfart mot E6 vid Balltorp blev det genomgående trafik där. Genom att Kålleredsbussarna togs över av GS, senare GSAB försvann ett bolag. Kålleredsbussarna startades genom att köra Hällingsjö-Anderstorp (senare kallad Annestorp). Hällingsjö var den naturliga punkten genom att gamla Rv40(fd Rv 5) byggdes först i mitten av 20-talet förbi Hindås. Den riktigt gamla vägen från nuvarande Borås gick förbi Hällingsjö till Göteborg. Kålleredsbussarna fick ett nytt garage mellan Mölndal och Kållered. När detta fick byggnadstillstånd och i detaljplan angavs att detta var avsett för persontransport.Det såldes nämligen till ett lastbilsföretag som ville använda detta till lager av gods.
Titta igenom vad VTA skriver om linjer i Mölndal i dag.Tack 

Knallhatt

Mölndal hade förr huvudsakligen två bussbolag - kommunala Mölndalsbussarna, formellt Mölndals Bilomnibus AB, och privata Kålleredsbuss.

Mölndalsbussarna (var privat och såldes till kommunen 1975/1976) såldes till AB Linjebuss 1990. Depån låg i Bifrost (Toltorpsgatan ) från 1965. Det är nu rivet och bebyggt med bostäder.

Kålleredsbuss vann i slutet på 1990-talet upphandlingen i Mölndal. Depån låg i Rävekärr. Dock visade det sig att man hade räknat fel och företaget gick omkull innan trafikstart. I nästa upphandling vann Göteborgs Spårvägar trafiken.