Två föredettingar vid Mörby centrum

Startat av Frippe Fribas, 22 februari 2025, 22:03:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Den tredje november 2004 tog jag denna bild på Busslink 4391 som möter 4427 vid hållplatsen Golfvägen.
På den tiden gick 612 inte till Kista utan till Sätra äng och försörjde villaområdena runt Nora och Sätra med busstrafik tillsammans med 602.
Både 602 och 612 var vid denna tid ringlinjer och trafikerades i varsin riktning.
606 var på motsvarande sätt en ringlinje tillsammans med 616 och försåg Djursholmsborna med busstrafik mellan Danderyds sjukhus, Stocksund och Djursholm med inslag av både golfbana och järnväg vid Altorp.
Idag ser linjenätet helt annorlunda ut och 616 trafikerar istället Täby simhall - Östra Byle via Täby centrum och Erikslund medan 606 visserligen fortfarande går i Djursholm, men betydligt kortare och annan linjesträckning.
Den sträcka som 606 och 616 tidigare delade på trafikeras idag av 601 som i sin tur för många år sedan ersattes av 610 mot Vallentuna.

Nico

Trevlig bild överlag med lite nedslag i en tid som inte känns allför avlägens. Nuvarande 606 trafikerar ju den sträcka mellan Danderyds sjh. och Djursholms torg som linje 509 hade innan den kortades av. Sedan ser det ju även lite annorlunda ut vid Golfvägen mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ola Å

Blir lite nostalgisk, de 44-orna var lite knasiga, jag kunde inte dra förarstolarna tillräckligt långt tillbaka, satt klart obekvämt med underligt böjda ben, trots att jag inte är mer än medellång.

Frippe Fribas

Det var inte bara stolarna som var skumma på dem, dörrarna levde sitt eget liv på i stort sett alla individer i serien, vissa var knepigare än andra.
Jag visste aldrig om dörrarna skulle gå att öppna från en hållplats till nästa och krävde ideliga omstarter.
Trots frekventa insatser från verkstaden i Täby blev det aldrig någon riktig ordning på dem.
Jag kan inte direkt säga att jag saknar dem till skillnad från 4391 och dess kollegor i samma serie som fungerade bättre och var trevligare att köra.
Ytterligare ett bevis på att Säffles skapelser ofta blev sämre för varje generation bussar de byggde?