Äntligen ledbussar på SL L405

Startat av Sputnik, 11 februari 2025, 16:54:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sputnik

Som rubriken säger så har det äntligen börjat gå ledbussar på denna linje nu när Nobina tagit över, efter att varje avgång trafikerats med MAN normalvagnar på Keolis-tiden, inte sällan proppfulla..

IvveRivve004

Undrar vad man då gjort med A21:orna som man köpte från Keolis, Gubbängen har ju ingen gastank längre och jag har till och med sett att man använder OmniLinkar från Nyboda till att köra 469:an...

Sputnik

Det körs lite hur som helst just nu. Jag åkte exempelvis en röd Solaris boggie på 471 i eftermiddags. Fanns väl inte tillräckligt många blå Omnilink led tillgängliga som verkar blivit standardvagnen på 471.

Det verkar nästan som att IT-strulet fortsatt och att de kör med vad de kan få ut.

Fredde

Ungefär som här söder om stan, inte ovanligt att se fd 55-boggi på 172/173.

KPKLB

Citat från: Sputnik skrivet 11 februari 2025, 16:54:50 PMSom rubriken säger så har det äntligen börjat gå ledbussar på denna linje nu när Nobina tagit över, efter att varje avgång trafikerats med MAN normalvagnar på Keolis-tiden, inte sällan proppfulla..

Tyvärr kommer det inte vara långre än till senast november när Söder Mälarstrand öppnar igen. Det som begränsar L405 är att man inte får dispens vid Pålsundet för ledvagn pga. Vibrationer.

I och med att det nu är omlagd körväg och bussbrist så löste sig frågan tillfälligt med att det går ledvagnar på L405 via Torkel Knutssonsgatan.

Sputnik

Frågan är om man kan köra boggievagnar där, annars tycker jag att SL kan lägga om körvägen via Torkel Knutsson permanent och lägga till ett stopp vid Hornstull.

IvveRivve004

Och kanske till och med Zinkensdamm...

Kristofer

Apropå 405: Någon som vet varför just den linjen hoppar över Henriksdal? Den stannar ju vid alla andra hållplatser mellan Londonviadukten och Nacka sjukhus?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

homer

Handlar om platsbrist på hållplatsen i morgonrusningen

Nico

Citat från: Sputnik skrivet 12 februari 2025, 11:05:06 AMFrågan är om man kan köra boggievagnar där, annars tycker jag att SL kan lägga om körvägen via Torkel Knutsson permanent och lägga till ett stopp vid Hornstull.

Överlag är inte Torkel Knutssonsgatan en direkt lämplig väg för buss även om det går att köra där. Den är bitvis smal, korsningen mot Hornsgatan är relativt trång om man behöver svänga (speciellt då med boggivagn) samt att lutningen är relativt brant. Finns även krav på att lutningen vid nya linjedragningar inte bör överstiga 7 %... och om jag inte missminner mig så överstigs det värdet på vissa delar.

Sedan skulle en sådan körväg även innebära att man skulle få dra in den ganska nyligen etablerade hållplatsen vid Münchenbryggeriet. Där finns ju strax intill även en koppling (om jag inte minns helt fel) till den lilla färja som går över till Norr Mälarstrand.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sputnik

Citat från: Sputnik skrivet 11 februari 2025, 23:28:08 PMDet körs lite hur som helst just nu. Jag åkte exempelvis en röd Solaris boggie på 471 i eftermiddags. Fanns väl inte tillräckligt många blå Omnilink led tillgängliga som verkar blivit standardvagnen på 471.

Det verkar nästan som att IT-strulet fortsatt och att de kör med vad de kan få ut.

Mer på ämnet hur-som-helst så i samma stund jag såg en blå Omnilink led på 405 idag så vred jag på huvudet och såg en röd Omnilink boggie på 471. Man tager vad man haver!

IvveRivve004

Citat från: homer skrivet 12 februari 2025, 17:11:43 PMHandlar om platsbrist på hållplatsen i morgonrusningen
Detsamma gäller även de busslinjer som går in till Cityterminalen.

Emem

Korsningen Torkel Knutsonsgatan/Hornsgatan är mycket trång åt båda håll för alla bussar!

Med ledbussar blir det än värre. Man måste då ligga helt i filen bredvid (vänsterfil till högersväng resp högerfil till vänstersväng) och dessutom ta ut svängen maximalt för att komma runt utan att gå emot stolpar, trafikljus och refuger. (Jag har kört 405 med ledbuss flera gånger, så jag vet).

Hållplatsen Münchenbryggeriet finns kvar precis i början av backen nära Söder Mälarstrand

Nico

Citat från: Emem skrivet 04 mars 2025, 16:44:36 PMHållplatsen Münchenbryggeriet finns kvar precis i början av backen nära Söder Mälarstrand.

Ja, som tillfälligt hpl.läge. Det ligger dock längre ifrån målpunkten (drygt 300 m till den ordinarie hpl. och över 500 m till båten) och är dessutom belägen i en lutning som inte följer infrastrukturkraven på nyanlagda hpl.lägen. Efter senaste revideringen av RiGata Buss, dvs. TF:s tekniska handbok för dylikt så får normalt inte lutning i längdled överskrida 2,5 % - bl.a. då för att det ska fungera på ett bra vis om t.ex. rullstolsrampen ska fällas ut. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman