Keolis sista tur på 445C..

Startat av -B8RLE-, 07 februari 2025, 17:54:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Det mesta som anges om denna vagntyp, typ högt motorljud (ofta pga att bortagen motorisolering inte ersattes efter reparation), buller, sviktande golv, otäta dörrblad och annat, hade ju inte med vagntypen att göra. Istället handlade det i sak mest om eftersatt underhåll. Sedan att kvalitén på Säffles byggen inte var den bästa är en annan sak, men där är vi tillbaka till att det är något som man borde ha tagit hänsyn till i sina underhållsplaner osv.

Själv tyckte jag att B9SALE var ganska trevliga att köra. Speciellt på torra vägar. I mitt tycke går ledvagnar med mittplacerad motor och drivning på andra axeln bättre än pusherleder... eller rättare sagt det är mera en buss som ger lite gensvar när man kör den. Enda fördelen med pusherleder för min del är att de är något tystare, men är bara motorisoleringen ok så har jag personligen inte något emot att höra motorn varva, avgasbromsen gå i osv. Det ör helt enkelt en del i helhetsupplevelsen...

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag var där när en förseriebuss (registrerad som B12M) provades av KR Trafik på långa 639:an Öregrund - Stockholm 2004.
Jag var där när Busslink 6305 och de andra allra första exemplaren kom till Norrtälje på vårkanten 2005.
Jag var där när de kom till Umeå, och körde dem i linjetrafik inom staden, och var även dä när resenärer blev otroligt arga när de sattes in akut på två mil långa linjer mot Vännäs och liknande.
Jag var där när de sist tillverkades exemplaren Nobina 7395-7399 kom till Norrtälje, och körde dem på 677 fram till slutet.

Hade detta varit en erkänt bra busstyp, hade det blivit en stor exportframgång, och vi hade sett den över hela Europa. Men... så blev det ju inte.

Jag känner ingen som helst saknad eller nostalgi nu efteråt. Äntligen är det över. Äntligen är de borta.

virtual1

Men de är de ju inte. 73xx rullar och lär göra så ett tag till. 00xx rullar ju i Tyresö ett tag till...

Bussfanatikern

Nobina 7394-7399 var det väl i Norrtälje?

Peter Rost

Citat från: Bussfanatikern skrivet 12 februari 2025, 02:25:55 AMNobina 7394-7399 var det väl i Norrtälje?

Ja! De kom som nya till Norrtälje 2011. - Dessa återfinns nu i Kallhällsdepån.

//Peter