MANopol i Stockholms förorter

Startat av -B8RLE-, 04 februari 2025, 10:12:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

6458-6463 var de som kunde flyttas, då dessa var Nobinas egna.
De bodde vid leverans i Björknäs, frånsett 6458 som bodde i Tyresö.

Walter

6463 eller 6458. Kommer inte ihåg utantill vilka som var utlånade till Gävle resp Umeå.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

IvveRivve004

6458, 6461 och 6463 var också inlånade till Sörmlandstrafiken (under den tiden som de och Länstrafiken Örebro hade samma logga) har jag sett.

virtual1

Citat från: Trst skrivet 15 februari 2025, 11:48:14 AMRegionaltrafiken i Gästrikland har haft B9S lågentré.

Jo. Men de flyttades dit från Stockholm... de var inte levererade dit... 6458, 6460-6463 - kom från Nyköping som haft de en kort tag efter att de försvunnit från SL-trafiken

virtual1

Citat från: B10M skrivet 15 februari 2025, 09:55:57 AMÖstergötland hade en hel del B9S också.

Norrköping är väl Östergötland? ;) fast skämt åsido, fanns en del i länet med... här är en lista

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=18354.0

AO

6463 gick under en period som vikariebuss i Gävle men lackades senare om och fick placering i Gävles stadstrafik. Den gick i trafik i Gävle fram till att Nobinas avtal i Gävle upphörde sommaren 2010.

6458, 6460 och 6461 flyttades från Sörmland till Gävle/Sandviken 2011 och gick som regionbussar med regionbusslack fram tills att Nobinas avtal för Gästriklands regionaltrafik upphörde december 2012.

Maven

Länstrafiken Kronoberg hade väl B9S ett tag?

virtual1

Spontant nej. Men något minner mig om att Ramkvillabuss kan haft en individ, men tveksamt...

Citywidemannen i Finland

Nu har det gått lite offtopic i denna tråd, då det skall handa om MAN-bussarnas starka andel i Stockholms förorter. Men iaf så är jag ganska säker på att dessa tyska lejonbussar blir allt vanligare och vanligare i hela SL-trafiken (och även i övriga Sverige) år efter år, speciellt nu när samma koncernens svenska syskonmärke Scania har helt å hållet sagt hejdå åt den svenska bussmarknaden, så kommer troligen flera fd. Scaniakunder i Sverige att övergå till MAN då det gäller bussar.

Citywidemannen i Finland

Finns det alls numera ett enda bussgarage inom SL som inte har MAN-bussar, där det kan finnas förare som aldrig har kört en meter med en lejonbuss?

eliaS

Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 25 februari 2025, 20:41:09 PMFinns det alls numera ett enda bussgarage inom SL som inte har MAN-bussar, där det kan finnas förare som aldrig har kört en meter med en lejonbuss?
Tyresö Ösmo handen jordbro björknäs ramsmora Norrtälje okvista?
Eriksberg ( Södertälje och Kallhäll har väl nån 10 meter MAN? ) dessa garage har inte MAN fyll på listan om jag glömt något

Citywidemannen i Finland

Citat från: eliaS skrivet 25 februari 2025, 23:01:10 PMTyresö Ösmo handen jordbro björknäs ramsmora Norrtälje okvista?
Eriksberg ( Södertälje och Kallhäll har väl nån 10 meter MAN? ) dessa garage har inte MAN fyll på listan om jag glömt något

Okej, tackar. Men knappast dröjer det mera många år tills även dessa garage får massor med tyska lejon på sina gårdar. Trots att dessa garage inte ännu för tillfället har MAN, så antar jag nog att även dessa enheter har minst två förare med MAN-erfarenheter, så skulle jag iaf anta (troligen fler).  :)

Frippe Fribas

Citat från: eliaS skrivet 25 februari 2025, 23:01:10 PMTyresö Ösmo handen jordbro björknäs ramsmora Norrtälje okvista?
Eriksberg hade två MAN när Keolis tog över där 2011, men det kan vi kanske betrakta som en parentes i sammanhanget.
Däremot har väl Södertälje åtminstone tidigare haft ett gäng Lions City ledbussar?
Norrtälje har väl också enoch annan MAN ledbuss,jag tycker mig ha sett sådana på bl a 639 vid Tekniska, men det kanske är Täbyomlopp?

virtual1

Södertälje och Kallhäll  har haft massor med MAN, Kallhäll både i kort och ledbussformat, Södertälje i ledbussformat 65xx låg de i hos Swebus/Nobina...