Huvudmeny

C2 2244

Startat av Leyland, 17 januari 2025, 12:12:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland



2244 idag för 40 år sedan vid Bagarmossen, 17 januari 1985, sedan en månad tillbaka nedklassad till mellanvagn och strippad på HS. Foto Leyland


2244 levererades 10 mars 1955 och kom att gå första turen 7 april 1955. Tidiga bilder, i kombination med avsaknad på motsägande bilder och uppgifter, ger vid handen att hon levererades och kom i trafik som ny på västra banan.

2244 blev med tiden Kalibreringsvagn för hyttsignalsystemet vilket medförde att vagnen under främst 1970-talet inte gick i trafik lika mycket som övriga C1-C3. Systervagnarna närmaste i serien 2144-2315 och som fanns kvar i slutet av 1970-talet, fick under 1970- och 1980 talet en tredje revision (R3). Detta fick inte 2244. Periodvis kunde vagnen närmast stå som avställd och översnöad i väntan på bättre tider.

2244 kom att synas flera gånger på både Tub 2 och Tub 3 i test- och kalibreringsuppdrag, som t ex på Tub 3 i november 1984.

Detta torde dock ha varit det sista uppdraget som Kalibreringsvagn, då hyttsignalutrustningen demonterades i december 1984.

2244 var den sista C2:an att ha komplett Hyttsignalutrustning även i B-änden.

På 1980-talet började 2244 allt mer åter gå i trafik och med Revision senast 1968-03-04 (R2) i kombination med lite trafik-kilometer (underhållsintervall), blev 2244 lite av en populär museivagn med inslag av historisk platina, varför likasinnade diggare gärna sökte upp vagnen och åkte lite extra med henne.

1985 hade 2244 registrerats på 1 397 839 trafik-km (1985-01-30), medan genomsnittet på vagnarna på samma årsmodell låg på över 2 000 000 trafik-km.

2244 överlevde och ingick i den grupp av C2/C3 som renoverades 1990 och blev blå, för att ett par år senare åter bli grön.

Slopad och skrotad 1999.


-

Gunnar D

Tack för detta! Ok, 2244 levererades 10 mars 1955 men finns inte med i C2 vagnförteckning 1.4.55 som slutar med 2241. Kan det vara en annan princip här eller bara slarv?
Lite överraskad att trafik-km/år för årslev 1955 var så pass lågt som under 70000 trafik-km/år. Hade spontant trott högre.

/Gunnar

Ulf Berlin

Tack för bild och info :)
Ingen destinationsskylt i fönstren,men kanske är nerplockad då tåget ser väldigt tomt ut.../Ulf

Leyland

#3
Frågan fick mig att djupdyka i anteckningarna, att det inte var något "specialtåg"...

Åkte själv med 2244 7/1 1985 på 17/5 (v6) och 17/1 1985 på 17/2. En notering finns att 8/1 gick 2244 på 17/10.

Nu ska man komma ihåg, att olika vagnar gått på turerna under dagen beroende på koppling förmiddag och eftermiddag vilket innebär att samma vagn skulle teoretiskt och planerat kunnat gå på fyra olika turer (och två olika linjer) under samma dag.

Så, 17/1 en torsdag, bilden är troligen tagen i anslutning till eftermiddagskopplingen på linje 17 med tanke på ljuset och detta kanske var ett utgående tåg från HYH som just ankommit till BAM. Minns faktiskt inte. Sidoskyltarna kanske inte var på plats ännu eller var det så att 2244 saknade sidoskyltar helt några år...? Eller bara mänskligt felande...

Någonstans finns kopplingslista och Turlista för år 1985 som kan ge viss härledning.

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 17 januari 2025, 15:56:18 PMTack för detta! Ok, 2244 levererades 10 mars 1955 men finns inte med i C2 vagnförteckning 1.4.55 som slutar med 2241. Kan det vara en annan princip här eller bara slarv?
Lite överraskad att trafik-km/år för årslev 1955 var så pass lågt som under 70000 trafik-km/år. Hade spontant trott högre.

/Gunnar

Tack Gunnar,

Det här med olika uppgifter med olika inbördes datum från olika system och dokument kring leverans-, tillgänglig för trafik-, första turen-, sista turen-, slopad- och skrot skrot tarvar ett längre svar och resonemang som jag tänkte återkomma till (noterat även din fråga i annan tråd som är obesvarad) vid tillfälle.

Ja, det kan ses som överraskande låga km-tal per år. I många hade tunnelbanan överskott på vagnar (som sedan blev underskott några år, för att just nu under ett par år framåt vara överskott) vilket gjorde att genomsnittet i trafik-km blev lågt. På 1950- och 1960-talet var det även utsättning av tåglängd (2 - 8 vagnar) utifrån ekonomi och behov (både antal passagerare och antal tåg i förhållande till utbyggnaden av tunnelbanan vid var tid), som ytterligare sänkte km-uttaget, jämfört med idag när stor del av trafikdygnet trafikeras med fullängdståg.

Framförallt mycket ojämnt mellan högsta och lägsta.

Första sju åren med Södra- respektive Västra banan var mycket låga km-uttag.

Jag har hyggligt med underliggande material från 1950-talet fram till 1980-talet och roade mig för många år sedan att ta fram Vagn som rullat mest detta år

Några exempel
1957    2172    66 148 km (medel hela vagnparken ca 48 000 km)
1960    2008    95 677 km (medel hela vagnparken ca 56 000 km)
1961    2078    102 817 km (medel hela vagnparken ca 60 000 km)
1964    2068    86 798 km (medel hela vagnparken ca 66 000 km)
1969    2581    86 649 km
1971    2469    122 489 km
1985    2874    111 407 km

1978-12-31 hade C2 2057 rullat mest, med 1 830 924 km.

Nedan ett exempel, ett skärmklipp från en variant av datarapport och några vagnar.

Gunnar D

Tackar,tackar!

Bra förklaringar till låga km. Kanske ville ASEA/ASJ ha en någorlunda jämn produktionstakt också.
Lite märkligt men roligt att 2008 utan hyttsignalutrustning vann 1960. C4 på T-bana 2 vann 1969-71. 2874 gick väl på T-bana 3.

Vad var intervallerna mellan revisionerna?

Finns mycket att forska i.

/Gunnar

Leyland

#6
Citat från: Gunnar D skrivet 18 januari 2025, 14:18:08 PM2874 gick väl på T-bana 3.

/Gunnar

Ja, enligt mina tillgängliga uppgifter idag.

De tillfällen då C9 gick på Tub 1 (1977, 1982 och 1987) har jag inte uppgift att 2874 (och parsystern 2873) skulle vara en av de vagnarna. Kan och får bli en särskild forskningstråd kring C9.

För övrigt var det C9 som gick i invigningståget från nyöppnade station Kungsträdgården den 30 oktober 1977 (10/51, 2879 v1, 2882 v8).

Micke A

Vad gäller C2 2244 så var det enda vagnen med silvertak bra länge, då det inte var så ofta i trafik. Körde ner den till Rissnedepån en söndag, men vilket år kommer jag inte ihåg.

Angående C9:or på bana 1 så körde jag dom en eftermiddag och en bild på 2878 kan man bjussa på nere i Alvik.
Fast var det 5 år mellan körningarna med C9:or på bana 1(1982/ 1987)? Har för mig att det var inte så länge mellan körningarna och andra omgången då hade vi 4 C7:or och 4 C9:or.
Gick mest på linje 19.

Leyland

#8
Trevligt Micke,

lite snö på marken och rätt turnummer ger vid handen att bilden troligt är från januari/februari 1982 i överensstämmelse med SL Meddelande



Vilken vagn var i andra änden?

Nico

Någon som har koll på vad den Bernadotte-blå kulören hade för färgkod i RAL eller annat?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Hittade den här livliga diskussionen från 2011 på SSS forum:
https://forum.sparvagssallskapet.se/viewtopic.php?p=275607#p275607

och där anges både NCS S 2060-B och NCS 2852-R93B som Bernadotteblå/Järvablå.

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Railmaster

Att 2244 var sista C2 med HS i B-ändan vet vi, men var det inte också den enda tunnelvagnen som funnits med HS i B-ändan?