Sista trafikdagen på linje 309 till Skytteholm

Startat av Peter Bolin, 16 december 2024, 23:11:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Fredagen den 13 december 2024 var den sista trafikdagen på linje 309 till Skytteholm. Från och med i dag, måndag, är trafiken till Skytteholm nedlagd.

Skytteholm på Ekerö har haft busstrafik i två omgångar: somrarna 1994 och 1995 var det linje 310 på sträckan Nyckelby–Skytteholm som svarade för trafiken med anslutning till linje 309 vid Nyckelby. I december 2017 återupptogs trafiken, men nu med en förlängning av vissa turer på linje 309 som då trafikerade sträckan Brommaplan–Sandudden–Ekerö sommarstad–Kaggeholm–Skytteholm, en ganska lång omväg för de som ville åka direkt mellan Brommaplan och Skytteholm.

I fredags åkte jag med avgången på linje 309 från Ekerö centrum kl. 10.46 för att dokumentera. Bussen var VR 6912. Här är mina bilder:

Hpl. Ekerö centrum. Linje 309 har normalt Ekerö centrum som ändhållplats. Det är bara i högtrafik som linjen går till och från Brommaplan.

Hpl. Alléplan (Ekerö sommarstad).

Hpl. Ekerö kyrka. Trafikledaren anropade föraren strax innan för att han inte skulle glömma bort att köra till Ekerö kyrka. Det är bara ett fåtal turer på linje 309 som trafikerar Ekerö kyrka.

Hpl. Kaggeholms slott.

F.d. hpl. Golfklubben. När linje 310 trafikerade Skytteholm under 1994 och 1995 fanns det en hållplats här. Den återinfördes inte när linje 309 började trafikera Skytteholm 2017.

Hpl. Skytteholm. Det var ytterligare tre turer till Skytteholm i fredags. Den allra sista turen avgick från Skytteholm kl. 22.28. Jag valde att åka på förmiddagen för att få bra ljus.

Tack till föraren för vänligt bemötande och för mycket intressanta upplysningar om läget inom Ekerötrafiken.

Hälsningar
Peter Bolin

roggek

Ja, utövare av "moderatbandy" samt hotellgäster på lyxspa brukar inte ta bussen (bilen brukar vara det givna valet, om man kanske inte ingår i ett bröllop på Skytteholm, då kanske limousin kan vara något?) så att trafiken på denna sträcka läggs ner, är väl inte så förvånande...
Buss är för patrasket...

Peter Bolin

Det var en ordinarie trafikant till Skytteholm med på den tur på linje 309 jag åkte med i fredags. Han gick på vid Nyckelby gård och hade förmodligen åkt med den avgång på linje 312 som gick från Brommaplan kl. 10.44. På det sättet slapp han åka sightseeing med linje 309 via Sandudden, Ekerö sommarstad, Ekerö kyrka och Kaggeholm.

/Peter Bolin

Ulf Berlin