Slask- och blaskbilder från Nyårsdagen

Startat av Dan Henriksson, 01 januari 2008, 18:50:41 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Dan Henriksson

I samband med att jag åkte in till stan passade jag på och tog några bilder i snögloppet. Typiskt stockholmskt vinterväder!

Swebus 5360 vid Danderyds sjukhus.

Busslink 2792 vid Danderyds sjukhus.

Busslink 5056 vid Östra station.

En lite insnöad Busslink 6639 (passande vagnsnummer!) med varningsblinkers på vid Östra station. Verkar inte ha kommit iväg till Hallsta ...

Busslink 5038 vid Odenplan.

Hälsningar Danne H

Fredrik Klint

Jättefina bilder, som vanligt... Kul med busväder på bilder, inte lika kul på riktigt (= njuts bäst vid datorn)  ;)

Karsten

Citat från: Dan Henriksson skrivet 01 januari 2008, 18:50:41 PM
I samband med att jag åkte in till stan passade jag på och tog några bilder i snögloppet. Typiskt stockholmskt vinterväder!

Swebus 5360 vid Danderyds sjukhus.

Alltså, den här skyltningen är något av det värsta som förekommer i SL-trafiken. Vart går egentligen bussen, och hur många som åker på den östra delen av linjen har en aning om var Stenhamra ligger?

I övrigt, trevliga bilder!

Måns Johannesson

Citat från: Karsten skrivet 01 januari 2008, 19:13:56 PM
Alltså, den här skyltningen är något av det värsta som förekommer i SL-trafiken. Vart går egentligen bussen, och hur många som åker på den östra delen av linjen har en aning om var Stenhamra ligger?

I övrigt, trevliga bilder!

Detta är ju alltid ett problem på långa linjer. Vanligtvis skyltar man ju Stenhamra (Färingsö) vilket ju är lite bättre men det blir svårt att få plats med både Färingsö och bussbyte i samma skylt. Alternativet skulle kanske vara att skylta om på vägen, någon som vet om det går att programera in automatiskt i Kom-Fram systemet (att få det att fungera med manuell omskyltning är nog bäst att glömma)?

/Måns

Danne

Stenhamra (ortsnamnet) är trots allt bättre information än ändhållplatsens namn (Solbacka), vilket om möjligt säger ännu mindre om destinationen för den oinvigde. Ett tag skyltades bussen bara 'Stenhamra' mellan Mörby-(Brommaplan), strax innan ankomst Bmp lades texten 'bussbyte' till, om så var nödvändigt.

Utan att egentligen veta, tror jag att man undviker om möjligt att använda tvåradiga destinationstexter av tydlighetsskäl. Här får någon mer insatt möjlighet att rätta mig   ;)

Så visst, förprogrammerad automatisk omskyltning under färd är uppenbarligen möjlig, varför så inte sker nu har jag ingen aning om.

För övrig används inte KomFram på denna linje längre, Buss PC:n sköter om destinationsskyltarna och utropet.

Yujin Zhang

Citat från: Måns Johannesson skrivet 01 januari 2008, 20:33:56 PM
Detta är ju alltid ett problem på långa linjer. Vanligtvis skyltar man ju Stenhamra (Färingsö) vilket ju är lite bättre men det blir svårt att få plats med både Färingsö och bussbyte i samma skylt. Alternativet skulle kanske vara att skylta om på vägen, någon som vet om det går att programera in automatiskt i Kom-Fram systemet (att få det att fungera med manuell omskyltning är nog bäst att glömma)?

/Måns

06:30 avgången på 639an från Rimbo mot Östhammar på vardagar skyltar "639 Hallstavik via Sättra" och skyltar om till "639 Östhammar" vid Hallstavik. Detta är troligen p.g.a. att det är den enda avgången på 639 som kör via Sättra, istället för Häverödal.

Bifogar en bild på det:

Patrik

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 januari 2008, 21:01:46 PM
06:30 avgången på 639an från Rimbo mot Östhammar på vardagar skyltar "639 Hallstavik via Sättra" och skyltar om till "639 Östhammar" vid Hallstavik. Detta är troligen p.g.a. att det är den enda avgången på 639 som kör via Sättra, istället för Häverödal.

Bifogar en bild på det:

Och här har den skyltat om till Östhammar.

christianm

Snygga bilder! Var själv ute i blasket och knäppte lite. Får se om jag får ut bildera i morrn...

Yujin Zhang

Citat från: christianm skrivet 01 januari 2008, 21:35:15 PM
Snygga bilder! Var själv ute i blasket och knäppte lite. Får se om jag får ut bildera i morrn...

Och själv var man också ute, fast åkte buss istället, bl.a. med Busslink 5309 vars IL-anrop (och vanlig RTL-anrop) vägrade funka.

Dan Henriksson

Tack för bildkommentarerna! Det är ganska kul ändå att vara ute och fota i trist väder, men nu vill jag ha en riktig vinter med fina snöröksbilder!  :)

Hälsningar Danne

bjalle

Krille

Citat från: Dan Arleborg skrivet 01 januari 2008, 21:01:05 PM
Stenhamra (ortsnamnet) är trots allt bättre information än ändhållplatsens namn (Solbacka), vilket om möjligt säger ännu mindre om destinationen för den oinvigde. Ett tag skyltades bussen bara 'Stenhamra' mellan Mörby-(Brommaplan), strax innan ankomst Bmp lades texten 'bussbyte' till, om så var nödvändigt.

Utan att egentligen veta, tror jag att man undviker om möjligt att använda tvåradiga destinationstexter av tydlighetsskäl. Här får någon mer insatt möjlighet att rätta mig   ;)

Så visst, förprogrammerad automatisk omskyltning under färd är uppenbarligen möjlig, varför så inte sker nu har jag ingen aning om.

För övrig används inte KomFram på denna linje längre, Buss PC:n sköter om destinationsskyltarna och utropet.

Hmm, har man ändrat linjesträckningen på 176?
Sist jag kollade gick den till Skärvik...  :P

/K

Patrik

Citat från: Krille skrivet 02 januari 2008, 10:51:25 AM
Hmm, har man ändrat linjesträckningen på 176?
Sist jag kollade gick den till Skärvik...  :P

/K

Nä, det är 177an.

Bussmicke

Man skulle väl kunna säga att man delade på linjen och gjorde 2 av den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.