Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö

Startat av Fredde, 10 oktober 2024, 21:57:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Var väl ett antal då nya bussar i Malmö som hamnat i 26xx också av nån underlig anledning...

Bese001

#46
Just, 2631-2659 hamnade där hösten 2022.
På SBH finns ju även,avseende Setra DD, RAR18G som,enligt SBH,har fått invnr 2081.
Tittar man på förregisterade i samma chassinummerserie så dyker då, förutom UDX90C, följande upp:
RAR75B, MRW48W, ZML70B och EHP52G som dock enl Trpt-styrelsen är en traktor.
Är väl ingen ide att spekulera i vilka nummer de 19 får men 2080-2099 är ju ledigt, vad jag vet...
2100 heter ju XWF050 

Sca.CN113

Jahopp! Det blev som jag trodde. En katastrof! Mittgången på nedervåningen är alldeles för smal, plats för endast en barnvagn, lätt att slå huvudet i taket och för att inte tala om tidsåtgången vid på- och avlastning.

Någon här som åkt dom än? Hur är er upplevelse. Berätta gärna! :)

Sputnik

De är sköna att åka, jag tycker främre trappan är felplacerad just till vänster innanför dörren och för smal, sedan är den ju naturligtvis svängd. Det skulle varit bättre för flödet att ha den "London-style" bakom föraren.

Sca.CN113

#49
Öh!! Det fungerar inte alls med dubbeldäckare på linje 474 hur man än skulle göra!

De skulle köpt in Scania Citywide ledbussar nånstans ifrån om det gick att få tag i! Skulle passa helt perfekt på den linjen! Alternativt nya MAN-ledbussar. Inget elektriskt skit utan HVO/Biodiesel!!


Sputnik

Citat från: Sca.CN113 skrivet 13 februari 2025, 17:23:40 PMÖh!! Det fungerar inte alls med dubbeldäckare på linje 474 hur man än skulle göra!

De skulle köpt in Scania Citywide ledbussar nånstans ifrån om det gick att få tag i! Skulle passa helt perfekt på den linjen! Alternativt nya MAN-ledbussar. Inget elektriskt skit utan HVO/Biodiesel!!
Det är din åsikt, men det är helt OK att tycka,

Jag väntar nog med att säga något sådant till det har gått ett tag och kommer in åsikter från de som pendlar dagligen på linje 474.

Sca.CN113

#52
Det är inte en åsikt. Det är ett faktum. Ifall man känner till linjen så vet man.

Men du vet nog inte så mycket om linjen så jag förstår att du har den åsikten du har. Det är helt okej. Men ifall du lär dig linjen så kommer du att se och förstå vad jag menar!


Sputnik

Ja, vi får se. I vilket fall lär de blå Citywide-ledvagnarna i Tyresö bli tillgängliga för andra uppdrag till sommaren om nu inte Nobina avhänder sig dessa till VR.

elliot

Citat från: Sca.CN113 skrivet 13 februari 2025, 17:23:40 PMÖh!! Det fungerar inte alls med dubbeldäckare på linje 474 hur man än skulle göra!

De skulle köpt in Scania Citywide ledbussar nånstans ifrån om det gick att få tag i! Skulle passa helt perfekt på den linjen! Alternativt nya MAN-ledbussar. Inget elektriskt skit utan HVO/Biodiesel!!

Enlgit mig så fungerar DD-bussarna mycket bra, bekväma sätten, inga som behöver stå upp på motorvägen. Det dåliga är att de inte alltid håller tidtabellen (men det har 474 aldrig gjort) så förtår faktiskt inte vad som är dåligt med dem.

Sca.CN113

#55
Linje 474 har följt tidtabellen väldigt bra innan dubbeldäckarna kom.

Det stora problemet med dubbeldäckare på linje 474 är att det inte fungerar helt enkelt. Därför att:

- För många hållplatser längs linjen vilket blir mycket tidsödande.

- Plats för endast en barnvagn.

- Mycket trång mittgång på nedervåningen.

Finns antagligen mer saker man kan anmärka på.

buskörare

Dubbeldäckare är inte passande på alla linjer. I "norr" har vi ju dd på 676/677 vilket funkar toppen (takhöjden lär man sig) och på 670 vilket är mycket sämre då den har fler hållplatser och används mer för kortåkning vilket gör att den tappar tid. Sen är det ju oftast bekväma att åka, men det gynnar ju mest de som åker långt.
Att Nobina bara valt 1 barnvagnsplats är ju väldigt opraktiskt, vi får åtminstone in 2 i våra.

Angående trappans placering innanför dörren, så är det vad jag kan se den vanligaste platsen. Men jag var på en mässa in i en där trappen var placerad bakom föraren. Varför är det inte vanligare? Innanför dörren skymmer den ju väldigt mycket för oss som kör.

Sca.CN113

#57
Ja, på 676 är det som gjort för dubbeldäckare! Där är det tvärtom. Alltså dubbeldäckare fungerar bättre än ledbuss på grund av att sträckan är ganska lång vilket kräver högre komfort när man åker.

Sträckan Slussen-Hemmesta är inte så lång så att det motiverar det. Med risk för att låta upprepande så är det ju det här med alldeles för många hållplatser.


Maven

#58
Och sedan linje 435-440 sedan några år trafikeras större delen av dagen, så är det förmodligen få som åker hela vägen Slussen-Hemmesta med linje 474 med 10-15 minuter omväg via Gustavsberg C. Linje 474 hade nog kunnat vara bra för dubbeldäckare om den bara trafikerade sträckan Slussen – Mölnvik. Då hade det mest varit avstigande på utväg och påstigande på inväg, så att hållplatsuppehållen inte påverkats lika mycket av trafikantutbytet.

En stor kollektivtrafikkoncern som Nobina borde ha erfarenhet och kunna dessa nackdelar med dubbeldäckare. Man undrar om de har i bakfickan att till kommande trafikförändringar ersätta delen Mölnvik – Hemmesta med en linje Gustavsberg – Hemmesta i lite glesare turtäthet. Den skulle t.ex. kunna kopplas ihop med 467 till Brunn. Eller låta 422 bli en ännu längre lokallinje till Hemmesta, och köra linje 467 Brunn – Lugnet.

Sputnik

Trappan skulle varit placerad bakom föraren för att få ett bättre flöde. Jag ställer mig fortfarande frågan om det är så mycket längre mellan hållplatserna och så mycket färre på och avstigande i London än på 474? I London är ju dubbeldäckare mycket vanligt förekommande och fungerar bra! Det kan hända att trappans placering blir ett hinder, men dubbeldäckare generellt är nog inga problem...