Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö

Startat av Fredde, 10 oktober 2024, 21:57:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Snart sätts Värmdös nya dubbeldäckare in på linje 474.
De är bekvämare och fler får plats, men samtidigt blir det färre avgångar i rusningstid.


https://www.mitti.se/nyheter/se-bilder-har-ar-dubbeldackarna-som-ska-ga-i-varmdo-6.3.249272.0832b8e4db


-B8RLE-

Är det så vitt jag vet tredje gången gillt för Setra i SL-land? Första gången var det likaväl Swebus/Nobina som köpte fyra stycken SG321UL till Ekerö år 2004, för att om knappt ett år skicka dem till Kalmar?
Jaha, hej?!

Ersa

Det fanns även två SL-röda Setror i linjetrafik i Rimbo och övriga Roslagen under 00- och 10-talet, fram till 2011. RYC499 samt DEL443. Innan dess fanns även ett flertal firmalackerade som gick i SL-trafiken.

buskörare

1 m kortare än våra i norr, men bara 1 färre sittplats. Är det bagageutrymmet som är mindre då? Nån som sett båda och kan jämföra? En har ju gått i trafik ett tag, under Gimo buss' flagg.

IvveRivve004

#4
I och med att man lade om så många linjer när man införde dubbeldäckare på 676:an så börjar jag föreställa mig att man gör såhär med linjerna på Värmdö:
* Buss 432-434 dras in på sträckan Ålstäket – Slussen
* Buss 435 byter nummer till 474X
* Buss 435C läggs ner eller byter nummer till 484C
* Buss 436-440 dras in på sträckan Kolvik – Slussen
* Buss 462 försvinner och ersätts på sträckan av buss 436

Fredde

Du får aldrig in alla dessa människor i DD-bussarna vid Kolvik och Ålstäket, tillsammans med alla som hoppar på i Gustavsberg. Många gånger på den tid jag var i branschen var bussarna fullsatta vid dessa hållplatser, så säkert idag också.

Dessutom infartsparkerar många vid Värmdö marknad som är sista hållplats innan motorvägen in till stan, bl.a många från Ingarö.

Lycka till att trycka in alla dessa i DD-bussarna.😱😅

Sputnik

Dra in busslinjerna 433/434 från Slussen till replipunkten Stavsnäs och tvinga fram ett byte? Nä det tror jag inte alls på... Inte det övriga heller, men den som lever får se...

elliot

Citat från: IvveRivve004 skrivet 12 oktober 2024, 11:07:45 AMI och med att man lade om så många linjer när man införde dubbeldäckare på 676:an så börjar jag föreställa mig att man gör såhär med linjerna på Värmdö:
* Buss 432-434 dras in på sträckan Ålstäket – Slussen
* Buss 435 byter nummer till 474X
* Buss 435C läggs ner eller byter nummer till 484C
* Buss 436-440 dras in på sträckan Kolvik – Slussen
* Buss 462 försvinner och ersätts på sträckan av buss 436

Det känns ändå lite osannolikt med tanke på hur många resenärer som åker dessa sträckor dagligen   

JakobsOmni

Setra är alltid bra kvalitet. Kommer vara betydligt bättre än Volvobussarna som trafikerar Norrtälje.

Fredde

De har enligt teknisk info starkare motorer också, 12,8 liter och 510hk mot 10,8 liter och 470 hk.

j-a

Citat från: buskörare skrivet 12 oktober 2024, 08:38:41 AM1 m kortare än våra i norr, men bara 1 färre sittplats. Är det bagageutrymmet som är mindre då? Nån som sett båda och kan jämföra? En har ju gått i trafik ett tag, under Gimo buss' flagg.

Den är väl omlackad och är vit nu,uppgraderad till helturistare.

Maven

Citat från: IvveRivve004 skrivet 12 oktober 2024, 11:07:45 AMI och med att man lade om så många linjer när man införde dubbeldäckare på 676:an så börjar jag föreställa mig att man gör såhär med linjerna på Värmdö:
* Buss 432-434 dras in på sträckan Ålstäket – Slussen
* Buss 435 byter nummer till 474X
* Buss 435C läggs ner eller byter nummer till 484C
* Buss 436-440 dras in på sträckan Kolvik – Slussen
* Buss 462 försvinner och ersätts på sträckan av buss 436
Ett antal sådana försämringar gjordes väl när linje 474 inrättades. Enstaka avgångar från de östra delarna av Värmdölandet behölls på linje 435-440 i högtrafik, men för övrigt fick resenärerna sitta och åka 10-15 minuter omväg via Gustavsbergs centrum. Under Keolis tid återfick linje 435-440 dubbelriktad trafik i mellantrafiktid, kvällar och helger. Detta på bekostnad av att linje 474 fick halverad turtäthet på sträckan Mölnvik – Hemmesta.

Möjligen skulle det gå att av besparingsskäl köra kortturer på 435-440 lite längre på helgförmiddagarna, och ett par timmar på vardagsförmiddagarna, när 474 får större bussar. Men så snart "besparingen" innebär att linje 474 istället behöver tätare trafik så blir det ju en dyrare lösning p.g.a. längre och långsammare linjesträckning på linje 474, och mycket sämre för resenärerna.

JakobsOmni

Citat från: Fredde skrivet 14 oktober 2024, 10:30:12 AMDe har enligt teknisk info starkare motorer också, 12,8 liter och 510hk mot 10,8 liter och 470 hk.

Motorer är enligt mig ganska irrelevant när det kommer till bussar. Det har en fördel såklart men komfort är mycket viktigare. Som exempel har vi Scania, deras motorer är hyfsat starka men det är typ det enda de är bra på. MAN och Mercedes slår Scania utan problem med sämre motorer.

Fredde

#13
Så kan det nog vara, dock inte helt ointressant.
För att hänga med i tempot är en bra motor viktigt.
Keolis ledbussar 6040-6049 levererades med en liten 280 hk motor, fullständigt hopplösa med full last på motorvägen.


JakobsOmni

#14
Sant. MAN generellt är bra mycket bättre än Scaniabussar (enligt mig) men det är klart det finns många rosthinkar från MAN. Synd bara SL inte har fler Mercedesbussar. Tror vi bara har ett fåtal Citaros som trafikerar västerorten.