Nobina i Storstockholm - översikt av vagnar

Startat av -B8RLE-, 02 oktober 2024, 11:41:04 AM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Marc

Solaris i den övre 53-serien har ända sedan starten varit placerade i Charlottendal, körde själv 5351 igår!

Sputnik

Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2025, 13:56:43 PMJag anar att man använder de lite nyare 17/18xx-vagnarna man tagit från nobina i NV primärt,  samtidigt så är ju avstängningen av Saltsjöbanan förlängd, så det blir säkert en del av 15xx som kommer rulla med. 24 och 25xx är nog bara en nödlösning om de får ett sista liv hos VR med...

Skulle inte förvåna mig om de skickar ut de gamla (ursprungligen) Keolis-vagnarna 24xx/25xx till att pendla Glasbruksgatan - Saltis/Solsidan samt Fiskis - Nacka Gymnasium och använder vagnar därifrån i Tyresö.

De har verkligen varit goda arbetshästar i Handen under först Keolis och sedan Nobina!

virtual1

De lär nog inte få rulla i innerstan... knappast miljögodkända.

Buss1234

2732 är nu äntligen i trafik (Gubbängen).

Buss1234

virtual1

Citat från: Buss1234 skrivet 18 augusti 2025, 14:45:31 PM2732 är nu i trafik (Gubbängen).

Wow, sisådär 100 år efter att den dök upp på MAN I kurvan,  undrar vad som varit problemet?

Fredrik Klint

Såg en kort MAN (dörrar 2-2-0) vid Ica Maxi Haninge idag, någon av 3209-11 som flyttats?

Niclas Wennerlid

3211 är flyttad till Handen.

// Niclas

virtual1

En liten reflektion som jag ska försöka få bättre koll på är att det känns som att typ alla från 5485-5529 ungefär tillhör Gubbängen och resten Nyboda. Har nog inte sett en enda "högnumrerad" 55xx på Gubbängenlinjer under sommaren, men dock dålig koll på om nån "lågnumrerad" synts på Nybodalinjer...

Ola Å

Om minnet inte spelar mig nya spratt så skickade jag ut 5583 från Gubbängen idag, som svar på föregående inlägg.

virtual1

Jo, såg idag att några i just 558x och 559x verkade rulla på Gubbängen-linjer med,  så jag är inte helt säker på mitt antagande...

homer

Vilken depå/företag tillhör bussen/arna som rullar på 889? förr tillhörde de väl Tyresö, men det kanske blev ändrat för länge sedan? ingår linjen i nya avtalet eller är det ett separat avtal?

Ulf Berlin

Buzzlover

Citat från: homer skrivet 20 augusti 2025, 22:12:31 PMVilken depå/företag tillhör bussen/arna som rullar på 889? förr tillhörde de väl Tyresö, men det kanske blev ändrat för länge sedan? ingår linjen i nya avtalet eller är det ett separat avtal?
Idag rullar 3770 som vanligt på 889. Alltså har linjen förts över till avtal Södertörn.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Ursökta en petimäter, men det finns inget trafikavtal som heter Södertörn (vilket i sig är ett mycket stort område som består av hela eller delar av nio kommuner).

Däremot stämmer det att linje 889 med starten av avtalsområde Haninge/Nynäs (med intern beteckning E45HN) är överförd dit efter att i de tidigare avtalen ha räknats som en Tyresölinje märkligt nog.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman