Nobina i Storstockholm - översikt av vagnar

Startat av -B8RLE-, 02 oktober 2024, 11:41:04 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

- MAN -

Ser verkligen fram emot att slippa se samma vagntyper man sett sedan 2004. Jag undrar hur många OmniLink II boggivagnar och 8900 boggi det rullar i SL-trafiken. Känns som de tar upp 50% av flottan.

Fredrik Klint

#46
Citat från: -B8RLE- skrivet 25 december 2024, 16:34:38 PMNu har de första ur de nybeställda MAN för Söderort äntligen inregistrerats /SBH.
12E får nummer i 55xx medan 19C får nummer i 27xx.

Intressant! Nuvarande 55-vagnar hinner alltså nätt och jämt pensioneras innan numren återanvänds.
Fast jag tänkte förstås på fel bolag...

-B8RLE-

Denna drös av nya MAN till Söderort har jag skådat hos Neoplan:



5562 och 5567 är synliga. Det skymtas också blåa 18E, men de borde vara för Keolis Lunda.
Jaha, hej?!

Per E

Citat från: - MAN - skrivet 26 december 2024, 15:55:49 PMSer verkligen fram emot att slippa se samma vagntyper man sett sedan 2004. Jag undrar hur många OmniLink II boggivagnar och 8900 boggi det rullar i SL-trafiken. Känns som de tar upp 50% av flottan.

Så kanske det känns men riktigt så bra/illa är det inte. Just nu 307 OmnLink II boggi i trafik (15%) och 197 8900 boggi i trafik (9%).

-B8RLE-

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 december 2024, 21:00:39 PMIntressant! Nuvarande 55xx hinner alltså nätt och jämt pensioneras innan numren återanvänds.
Fast jag tänkte förstås på Keolis...
Om de 55xx- vagnarna får vikariera hos Nobina lär de döpas om till 85xx, enligt samma princip som man använde efter övertagandet i Halland (b.l.a. Arriva 66xx hette Nobina 86xx) tills att alla nya bussar dit var på plats.
Jaha, hej?!

Fredrik Klint

Citat från: Per E skrivet 27 december 2024, 14:32:34 PMSå kanske det känns men riktigt så bra/illa är det inte. Just nu 307 OmnLink II boggi i trafik (15%) och 197 8900 boggi i trafik (9%).

Hur många MAN finns det i SL-trafiken?  ;)

- MAN -

Citat från: Per E skrivet 27 december 2024, 14:32:34 PMSå kanske det känns men riktigt så bra/illa är det inte. Just nu 307 OmnLink II boggi i trafik (15%) och 197 8900 boggi i trafik (9%).

Tack för dessa siffror. Eriksberg måste iaf ha en betydande andel OmniLink boggi.  ;D

Bussarna från Göteborg i 26xx serien fungerar inte AC på så dessa avskyr jag att åka sommartid. Bussarna i 55-serien saknar tack och lov AC och har istället öppningsbara rutor, dessa fungerar till skillnad alltid!

Om bussar ska ha AC så se då för tusan till att den fungerar annars är bussar med öppningsbara fönster alltid att föredra.

Per E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 december 2024, 14:45:02 PMHur många MAN finns det i SL-trafiken?  ;)

Jag hittar 758 i trafik just nu motsvarande 34% av vagnparken (men siffran ändras väl nästan varje dag den närmaste tiden).

Per E

Citat från: - MAN - skrivet 27 december 2024, 15:44:40 PMTack för dessa siffror. Eriksberg måste iaf ha en betydande andel OmniLink boggi.  ;D

Bussarna från Göteborg i 26xx serien fungerar inte AC på så dessa avskyr jag att åka sommartid. Bussarna i 55-serien saknar tack och lov AC och har istället öppningsbara rutor, dessa fungerar till skillnad alltid!

Om bussar ska ha AC så se då för tusan till att den fungerar annars är bussar med öppningsbara fönster alltid att föredra.
Citat från: - MAN - skrivet 27 december 2024, 15:44:40 PMTack för dessa siffror. Eriksberg måste iaf ha en betydande andel OmniLink boggi.  ;D

Bussarna från Göteborg i 26xx serien fungerar inte AC på så dessa avskyr jag att åka sommartid. Bussarna i 55-serien saknar tack och lov AC och har istället öppningsbara rutor, dessa fungerar till skillnad alltid!

Om bussar ska ha AC så se då för tusan till att den fungerar annars är bussar med öppningsbara fönster alltid att föredra.

Det är bara att hålla med dig om ACn. Det finns ytterligare en aspekt på detta. AC kostar en hel del pengar, såväl i inköp som i underhåll. Allt detta betalas i slutändan av skattebetalarna och då är det minsta man kan begära att systemen fungerar. Tyvärr är detta långt i från hur det ser ut i verkligheten vilket vi vet som åker dagligen med SL. Lustigt nog fungerar de ofta som bäst i stombussarna i innerstaden vilket SL påstår inte är fallet pga att dörrarna öppnas och stängs så ofta.

Beträffande boggi-OmniLink i Eriksberg utgör de 39% av vagnparken

Ulf Berlin

Någon som vet vad den ljusblåa bussen till vänster är?
Märkt STFG på sidan./Ulf

-B8RLE-

#55
STFG är förkortningen för det intilliggande Stockholms Transport- och Fordonstekniska gymnasiet.
Jaha, hej?!

-B8RLE-

#56
Besökte Neoplan idag och fick bild på en hel del nyleveranser till Nobina HBS (Huddinge/Botkyrka/Söderort), här kommer ett urval.

Här är en 19C till det området inne på Neoplan, men utan inv.nr eller SL-dekaler i nuläget. Någon som vet vilket inventarienummer denna kommer få?


En av de inkommande 12E:orna i 55xx, nämligen 5591, står och laddas:


Inuti verkstaden stod en 18E, inv.nr 5471, inne. Ska den till Nyboda eller Gubbängen, vi får se.



På vägen ut såg jag tre 12E i 55xx som kördes ut för tester. Denna gång var det 5521, 5523, och 5568.


Jaha, hej?!

Niclas Wennerlid

#57
Citat från: -B8RLE- skrivet 30 december 2024, 18:51:58 PMBesökte Neoplan idag och fick bild på en hel del nyleveranser till Nobina SSV, här kommer ett urval.

SSV = Stockholm Sydväst (Nyboda, Gubbängen, Eriksberg.
Område Söderort + Huddinge/Botkyrka/Salem).

SSV är Keolis egen benämning på området, det är högst tveksamt att Nobina kommer att anamma det.
Det officiella avtalsnamnet är E19 HBS (Keolis) respektive E37C HBS (Nobina).

HBS står för Huddinge/Botkyrka/Söderort.

Det är förvirrande för flertalet forumanvändare när du använder diverse förkortningar, i synnerhet inofficiella sådana. Detta har du fått till dig sedan tidigare.

// Niclas


Walter

Nobina kallar det trafikområde HBS (Huddinge Botkyrka Söderort.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Hmmm, då har vi bl.a. 53,54 och 55xx som serier,  men vad fasen är då i 46xx, 47xx, 49xx-52xx - varför dessa hopp?