Nobina i Storstockholm - översikt av vagnar

Startat av -B8RLE-, 02 oktober 2024, 11:41:04 AM

1 Medlem och 3 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

När blev 2259/7132 blå? Om det nu inte skett nyss.

maxh20

Stämmer detta verkligen? "Det är brist på korta bussar, eftersom dessa är försenade från leverantören.

Det råder ingen brist på långa bussar. Därför kan vissa linjer ha långa bussar i stället för korta."

De har ju levererats drygt 80 korta bussar från MAN i HBS-området men knappt 20 st ledbussar. Enligt den inkompletta översikten i trådstarten. Jag har dock själv bara sett nya ledbussar i området 4 gånger, medan korta nya bussar ser jag ju varje dag.

Andelen biogasbussar som ställdes av vid bytet till Nobina var ju ungefär lika högt även bland ledbussarna om jqg minns rätt. Inte bara de korta.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/fragor-och-svar-kring-de-nya-bussarna-hbs

Walter

Brist är ju utifrån vad man jämför den emot. Om man jämför med om man haft alla nya fordon på plats är det brist på kortvagnar. Ca 120st MAN12m med el och RME är beställda till det trafikområdet, sen vet jag inte vad de drygt 20 beg Solaris som skulle kommit från Oslo har för längd.
Även de 15 st beställda 13,1m MAN saknas också.

Men ja det saknas ledbussar också. Är väl 10-15 levererade nu av totalt 105.

Antal och annan data ovan är i från Nobinas officiella material, det kan såklart ha ändrats.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Röda 2736 är ute och rullar nu med, dock utan fungerande dest. skylt - kanske dags att uppdatera -B8RLE- ?

Walter

2274/Keolis 7055 anges på SBH tillbaka hos Nobina om den nu någonsin varit borta. Någon på Keolis eller Nobina som kanske råkade blanda ihopp reg nr med en annan buss som skulle avyttras.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: virtual1 skrivet 25 mars 2025, 14:02:15 PMRöda 2736 är ute och rullar nu med, dock utan fungerande dest. skylt - kanske dags att uppdatera -B8RLE- ?

Du fick in 2736, men 2742 och 2791 skulle dit också ;-)

elliot

Såg Nobina 1664 fd keolis 3779 på 471:an i morse tillbaka flyttad till björknäs?

virtual1

2741 kan adderas till listan över bussar i trafik...

virtual1

KXB26F- en av de nya icke-el 12m-bussarna för Nobina sågs provköra hos MAN idag! Även 2767 (röd) och 2789 (blå) syntes där.

maxh20

Jag lät ChatGPT jämföra ursprungliga beställningen mot den inkompletta listan i trådstarten. Gäller HBS avtalet. 80,9% av de små elbussarna har satts i trafik, 46,7% av elektriska ledbussarna samt 20% av ledbussarna som körs på biodiesel.  GPT säger levererade (missuppfattning), det handlar som trådstarten säger om de som nu idag är i linjetrafik.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

virtual1

Nya ledbussar dyker upp kontinuerligt nu. 2740 och 5463 i trafik idag!

virtual1

IvveRivve004

Samtliga A21:or står hos Svenska Neoplan nu.

maxh20

Såg en eventuell testkörning idag på Huddingevägen. Regnummer: OZJ04U (Man Lio's City 12E) som är registrerad hos Neoplan (alltså ej övertagen av Nobina än).

Tillskillnad från de andra 12E jag kollat upp så har just denna faktiskt besiktats. 1347 mil i mätarställningen.

maxh20

Utgår Linje 172 mellan Hallunda C och Skarpnäck från både Gubbängen och Eriksberg?

Har till 90% sett biodieselbussar på den linjen, men iblannd enstaka elbussar (därav misstanken kring Gubbängen).