Huvudmeny

SL T25 klart?

Startat av buskörare, 14 september 2024, 08:47:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Det stod att 446:an skulle gå till Medborgarplatsen i en tidigare bilaga men den bilagan drogs in igen (kanske pga feltryck)

Sputnik

Ja, det stod Medborgarplatsen i tidtabellen, men nu står det Sickla Udde igen, så någon hade nog gjort ett misstag.

-B8RLE-

Inom TO Kallhäll sker tre förändringar:
Varannan tur på 550 under låg- och högtrafik förlängs från handelsplatsen/Ikea till Kallhälls station, för att möjliggöra ökad resande- och omloppsmöjlighet. Under högsommartid dras kortturerna på 550 (till handelsplatsen) samt hälften av turerna på 553H/V och 564H/V in.
Linje 546 ersätter dagens kortturer på 543 genom att bli en ringlinje till Ormbacka/Vega med trafikeringstid från morgonen till kl. 22.
Linje 558X ska trafikera hpl Mätarvägen i anslutning till de nya lagren i området, men avkortas till hpl Örnäsvägen.
Jaha, hej?!

IvveRivve004

I samband med det tillkommer också två nya hållplatser: Flyginfarten för linje 550 (fanns redan 2009 under namnet Flottiljområdet) belägen på Enköpingsvägen samt Ormbackavägen för linje 546 belägen på Vinlandsvägen.

IvveRivve004

Jag har också sett att 501 inte ska vända vid Frösundavik på grund av trafiksäkerhetsrisk utan istället gå från Solna station längs Kolonnvägen ända upp till Signalbron och Ulriksdals idrottsplats innan den kör hela Gustav III:s boulevard igen (den där omvägen känns ändå liiiite onödig med tanke på att Sofia Magdalenas plats hade kunnat bli en ganska bra vändpunkt).

Jag menar, tänk om man hade gjort förändringen när 57:an eller 67:an gick ändå upp dit!

angulan

#20
Det lite roliga är ju att anledningen är att de nya elbussarna är för tunga för att vända i Frösundavik. Detta hade inte varit ett problem, i alla fall inte på några år, ifall 57 eller 67 hade gått dit idag...
Linjenätet innan 2015 var ju ändå bättre

buskörare

676 ska börja lasta vid Arninge stn in mot stan, men inte lasta av utåt. Som gjort för missförstånd.

IvveRivve004

Citat från: -B8RLE- skrivet 05 december 2024, 09:04:57 AMLinje 546 ersätter dagens kortturer på 543 genom att bli en ringlinje till Ormbacka/Vega med trafikeringstid från morgonen till kl. 22.


Linje 546 för 15 år sedan:

Jakobsbergs station – Viksjö centrum – Byleden – Hjulsta – Tensta centrum (– Rissneleden – Ulvsunda industriområde – Solna centrum – Karolinska institutet)


Linje 546 idag:

Barkarby station – Vega – Barkarby station

Nico

Citat från: IvveRivve004 skrivet 14 december 2024, 01:31:54 AMJag har också sett att 501 inte ska vända vid Frösundavik på grund av trafiksäkerhetsrisk utan istället gå från Solna station längs Kolonnvägen ända upp till Signalbron och Ulriksdals idrottsplats innan den kör hela Gustav III:s boulevard igen (den där omvägen känns ändå liiiite onödig med tanke på att Sofia Magdalenas plats hade kunnat bli en ganska bra vändpunkt).

Jag menar, tänk om man hade gjort förändringen när 57:an eller 67:an gick ändå upp dit!

I sak är detta ingen trafiksäkerhetsrisk på så vis utan det är att bjälklaget samt tätskiktet för garaget, vars tak då samtidigt utgör körvägen förbi hotellets entré, har en begränsad bärighet. Detta har ju varit känt i många år och var ju orsaken till att linje 70 tidigare inte fick ha kvar sitt ändhållplatsläge där utan att det flyttades ned till en plats innan man körde upp på rampen. Dvs. passera fungerade, men inte att stå stilla där en stund då det ökade påfrestningen. Att nuvarande typer av batteribussar är (mellan tumme och pekfinger) 3-4 ton tyngre än sina förbränningsmotordrivna syskon blir då lite av en showstopper. Att platsen dessutom är privatägd förenklar inte.

Sedan håller jag inte med om att cirkulationen vid Sofia Magdalenas plats skulle vara en bra vändpunkt. Visserligen är det väl tänkt att det ska vara spetsvändning på linje 501, men sådant fungerar ju lite si så i praktiken. Alltså behövs det någon form av regleringsyta och det saknas helt här. Skulle man vända vid Sofia Magdalenas plats så hade man sannolikt behövt tidsreglera vid någon av de övriga hpl.lägena. Det hade dock dels inneburit att linje 501 hela tiden skulle riskera att vara i vägen för linjerna 508 och 509, dels att det skulle bli väldigt kort utrymme till hpl. Frösunda port som ju ligger i direkt anslutning till sagda cirkulationsplats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

elliot

varför tar man inte bara bort 501:an, 509:an när finns

IvveRivve004

#25
Eller lägger om den så den vänder vid Hagalund, Odenplan eller Karolinska istället för Frösundavik...