18-19 år mellan bilderna på några av Keolis äldsta B9S

Startat av Bussmicke, 02 juli 2024, 00:05:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Tanken att göra detta inlägg slog mig idag när dessa tre passerade mig på mindre än 10 minuter.











//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Tack för här har jag tagit äldsta och nyaste bilden på respektive fordon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Bra bilder och kul att se. ingen hade nog trott att dessa bussar skulle bli nästan 20 år

Bussmicke

19 är en del, tänker på 3842. fattas bara 4 månader nästa får för att den skulle bli 20..
Men det visar, tycker jag, att det är rent slöseri att byta ut bussar efter 8-10 år men de kanske gör så medan man kan få ut något för en beg. buss..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Ålder på fordon är ju relativt. Själv körde jag just 3842 en hel del när den var ny och uppskattade den då mycket. Skulle däremot nog inte göra det idag då åldern medfört en del krämpor på både vagnen såväl som undertecknad.

I sig är det dock i sak inga problem att köra ett fordon i många år förutsatt att det får stabilt underhåll. Tyvärr är det ju så att det är lite si och så med sådant på vissa håll. Sedan finns ju även andra faktorer. Tex att reservdelar blir mer och mer sällsynt, och därmed även inte sällan oxå dyrare, i takt med att det blir glesare mellan diverse åldrande fordonsmodeller.

Sedan kan ändrade krav (lagar eller i avtal osv.) oxå påverka så det finns ju många orsaker till att äldre fordon fasas ut. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

En som lackats om från blå till röd, och en som lackats om från röd till blå. Det ger ju i alla fall jobb, men ger det nytta för pengarna för resenärerna?

Walter

Vissa individer kan ha bytt färg flera gånger också. Vet inte pm just dessa gjort det men håller med, det ökar kostnaden för utföraren och det tas igen i priset
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ola Å

Kul att två av bussarna jag hämtade i Säffle fortfarande rullar efter så många år  :)

Nico

Citat från: Walter skrivet 06 juli 2024, 08:12:13 AMVissa individer kan ha bytt färg flera gånger också. Vet inte pm just dessa gjort det men håller med, det ökar kostnaden för utföraren och det tas igen i priset


Vill minnas att rekordet ska vara åtminstone en vagn som totalt ska ha lackerats om sex gånger. Från SL-rött till SL-blått till annan länstrafikdesign tillbaka till SL-blått till SL-rött osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2024, 00:52:17 AM19 är en del, tänker på 3842. fattas bara 4 månader nästa får för att den skulle bli 20..
Men det visar, tycker jag, att det är rent slöseri att byta ut bussar efter 8-10 år men de kanske gör så medan man kan få ut något för en beg. buss..
Nja det är nog inte bara andrahandsvärdet som spelar in när man byter bussar.
Runt 10 år är idag en ganska rimlig ålder sett till teknikutvecklingen och tillgången på reservdelar tycker jag.
Idag tvingas operatörerna ofta kannibalisera på andra bussar för att hålla flottan rullande.
Detta är dock inget nytt fenomen, jag har sett det redan när jag kom in i branschen för snart 25 år sedan och mycket troligen förekom det ännu tidigare.
Kanske blir det annorlunda när elbussarna som nu introduceras får några år på nacken, men jag tror inte det.
Tillverkarna vill ju hellre sälja nya bussar än tillhandahålla reservdelar i 20 år.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 06 juli 2024, 12:34:03 PMVill minnas att rekordet ska vara åtminstone en vagn som totalt ska ha lackerats om sex gånger. Från SL-rött till SL-blått till annan länstrafikdesign tillbaka till SL-blått till SL-rött osv.
Skulle vara intressant att veta vilken det är.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Kan tyvärr inte hjälpa till där. Det var en tidigare fordonsförvaltare på SL som nämnde det för mig en dag då vi gick igenom lite annat. Tyvärr är det flera år sedan hon slutade så jag kan inte fråga.

Kanske någon annan vet. Med tanke på att många vagnar flyttar på sig en hel del, både mellan regioner och inom Norden, så är det ju inte ovanligt med vagnar som bytt lack i alla fall två, tre gånger.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

elliot

vet inte om jag har fel men har inte 3842 gått från rött till blått för att sedan återigen ha gått tillbaka till rött

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.