En H21 Grårygg smiter förbi...

Startat av Gunnar D, 13 maj 2024, 11:41:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H21 Grårygg förmodligen på linje 61 smiter förbi en 4:a som fått problem vid Drottningholmsvägen 13 maj 1967.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga på dagen 57 år gamla foto.
Mvh zjbus

Lars-Håkan_E

Fanns det rangerkontroller i b änden på B25?
Ser ut som det står en spårvägare där i fönstret.

984 ingick väl f.ö i sista tåget som gick in till Hammarby vid nedläggningen?

zjbus

Rekorden bakom Amazonen var ny, Opel introducerade den karossen 1967.

roggek

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2024, 18:33:49 PMFanns det rangerkontroller i b änden på B25?
Ser ut som det står en spårvägare där i fönstret.

984 ingick väl f.ö i sista tåget som gick in till Hammarby vid nedläggningen?

Nej, vare sig A25-27 eller B25 hade rangerkontroller, det vi ser på bilden är släpvagnskonduktören som signalgivare.
Reglerna var rigorösa med högtalarmeddelande från föraren och nödsignalknappen från konduktören.

K R

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2024, 18:33:49 PM984 ingick väl f.ö i sista tåget som gick in till Hammarby vid nedläggningen?

Hej!

Det skall stämma med 984 (ihop med A25 456) i sista tåget enligt en tidigare tråd som här länkas till:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76625.0

Angående bilden så torde väl växeln ha legat för rakspår när detta tåg på linje 4 skulle tagit höger in på Drottningholmsvägen.
Här synes ambitionen vara att backa tillbaka tåget genom växeln för att göra ett nytt försök att på rätt spår komma vidare mot Vitabergsparken.

Då uppstår frågan om man fortfarande här i maj 1967 körde extratrafik på linje 4E, som då vände tillbaka mot Hakberget i högervarv runt kvarteret till höger i bild?

Dylik trafik kördes i a f efter nedläggningen av linje 1 i maj 1964. Före dess fick förarna på linje 1 och 4 vara uppmärksamma och vid behov
göra bruk av växelspettet, så att de kom på rätt spår vidare mot sina olika destinationer på Södermalm.

Och här kommer ju Gråtaks-capitolen också in, då spårvägslinje 1 konverterades till busslinje 61 med samma linjesträckning mellan Norrmalmstorg och Rosenlund.

mvh K R


Gunnar D

Vill minnas att ett vagnfel gjorde att man ville få undan spårvägståget så att efterföljande 4:a kunde passera. Sedan backar man här tillbaka för att ta sig till Söderhallen.

Linje 4E vände runt kvarteret Kulsprutan åtminstone t.o.m. 26 maj 1967.

Hur var det med H21 och färgsättning efter revision? Fick alla oxblod grått tak? Fanns det ljusröda med grått tak?

/Gunnar

K R

Hej!

Frågan om färgsättningen efter revision beträffande H21 den senare tiden i vänstertrafik återkommer som vi vet med jämna mellanrum.

De som fick lackering i oxblodsfärgen torde väl i a f ha fått taket grått.

De som fick behålla den ljusare tomatröda färgen borde fått taket fortsatt utfört i rött.

Sen har vi de vagnar i gråzonen (sic!), som på bilder man sett genom åren förefaller ha varit ljusröda med grått tak.
Detta kan ju förstås bero på färgförändringar o dyl i dessa bilder som då kan förleda betraktaren.

Eller också kanske den oxblodsröda färgen på vänstertrafiksbussarna helt enkelt var aningen ljusare än den färg som sedan kom på de till högertrafiken nylevererade H32-H35, samt även på de äldre typer som då kom att byggas om till högertrafikutförande. Detta bara som en tanke...

mvh K R





Gunnar D

Tack, minns att detta har diskuterats tidigare.
Hittade uppg om att 5406 som omb/rev 1965 blev ljusröd med grått tak.

/Gunnar

Hasse L

Hej!

Var konduktör på 4E tur 80 den 26 juni 1967. Eftermiddagsturen kördes från Söh 16.02 via hela linjen från Södermalm till Hakberget och därefter åter till Fridhemsplan med vändning och avgång 17.28 till Hkb. Sedan ingång till Söh via Nybroplan.
Tursättning: A25 450.

Hasse

Gunnar D

Det var intressant att det förekom planenlig vändning där även efter midsommar -67 och då kanske ända fram till slutet. Kan det varit en konsekvens av att varannan tur på linje 4 gick utan släp?

/Gunnar

Hasse L

#11
Minns inte att man körde denna enda tur (fm+em) på 4E längre än till (ungefär) månadsskiftet juni/juli. Har inga  sparade kopior på utryckningslistor, tyvärr...


/Hasse

Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 21 maj 2024, 09:29:47 AMMinns inte att man körde denna enda tur (fm+em) på 4E längre än till (ungefär) månadsskiftet juni/juli. Har inga  sparade kopior på utryckningslistor, tyvärr...
Stort tack för dessa turlistor!
Nedan linje 4E tur 82 med A26 482 vid Fridhemsplan 26 maj 1967 ca kl 17.15, sista dagen med A26 i trafik väl? Linje 4E tur 81 var denna dag tursatt med A25 408 + B25 1497.


En omarbetad reprisbild.
Mvh Gunnar

zjbus

Stort tack för ditt trevliga foto!

Railmaster

Citat från: roggek skrivet 14 maj 2024, 10:05:15 AMNej, vare sig A25-27 eller B25 hade rangerkontroller, det vi ser på bilden är släpvagnskonduktören som signalgivare.
Reglerna var rigorösa med högtalarmeddelande från föraren och nödsignalknappen från konduktören.

A25 hade rangerkontroller när de levererades men de togs bort, möjligen på 50-talet. G-vagnarna i Malmö hade dem kvar till slutet. Det är väl konduktören vi ser som signalgivare i vagnen.