Bildstabilisatorn gör sitt jobb...

Startat av M224, 30 december 2007, 18:03:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Simon Bertilsson

De säger att brusnivåerna ska vara ungefär samma i 5D och 40D. Jag antar att 5D är vad du använt för den här bilden.

Snacka om att du fick mig att bli ännu mer sugen på 40D nu!!!  ;D

Hur pass mkt har du brusreducerat? Neat Image?

Möllers

Snyggt ska man inte ha blomman på ner man tar ner bilder  ???

Möllers

jo fanns på min canon man trycker på blomman på min canon vet ej om det finns på system kamera.

Walter

Citat från: Mattias Möller. skrivet 30 december 2007, 19:20:45 PM
jo fanns på min canon man trycker på blomman på min canon vet ej om det finns på system kamera.

Vad gör blomman när man trycker på den då? Har du köpt ny kamera ännu?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Möllers

har inte köpt en kamera ännu.
den liggnar tulpan på kameran är bara man ska ha när bild bara.

Möllers

orka inte förklara ni fattar då inte det vad jag mennar hehe  :)

Patrik

Såna nybörjarsaker ska inte finnas på systemkameror...

M224

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 december 2007, 19:12:36 PM
De säger att brusnivåerna ska vara ungefär samma i 5D och 40D. Jag antar att 5D är vad du använt för den här bilden.

Snacka om att du fick mig att bli ännu mer sugen på 40D nu!!!  ;D

Hur pass mkt har du brusreducerat? Neat Image?

Jodå denna bild är tagen med min 5D, jag har inte använt någon brusreducering mer än den som finns i Camera Raw. Jag använder aldrig Neat Image eller dylikt.  ;)

Peter Elmheden

Citat från: Mattias Möller. skrivet 30 december 2007, 19:15:59 PM
Snyggt ska man inte ha blomman på ner man tar ner bilder  ???

Vad Mattias undrar är om man inte ska använda macroläget (på kameran, ikonen blomman). när man tar närbilder.

Patrik

Citat från: Peter Elmheden skrivet 30 december 2007, 20:20:51 PM
Vad Mattias undrar är om man inte ska använda macroläget (på kameran, ikonen blomman). när man tar närbilder.

Svaret är: Nej, inte på systemkameror.

Möllers

M224

Citat från: Peter Elmheden skrivet 30 december 2007, 20:20:51 PM

Men det här är inte en närbild. Objektivet som användes har en närgräns på 45 cm!

Ska man äga en systemkamera så bör man ha koll på vilka objektiv man ska ha till den, det finns speciella macroobjektiv till systemkameror med närgräns på ca 20 cm och som kan återge objekt i 1:1.

Bilden på modellen är tagen från ca 50 cm, jag fick välja bländare 10 eftersom annars hade halva modellen blivit suddig... (skärpedjupet hade blivit för kort).

Peter Elmheden

Citat från: M224 skrivet 30 december 2007, 20:25:07 PM
Men det här är inte en närbild. Objektivet som användes har en närgräns på 45 cm!

Ska man äga en systemkamera så bör man ha koll på vilka objektiv man ska ha till den, det finns speciella macroobjektiv till systemkameror med närgräns på ca 20 cm och som kan återge objekt i 1:1.

Bilden på modellen är tagen från ca 50 cm, jag fick välja bländare 10 eftersom annars hade halva modellen blivit suddig... (skärpedjupet hade blivit för kort).

Fast nu vet ju inte jag vad han har för en sorts kamera, jag bara "översatte" vad han undrade...?