Översikt över Keolis och VR:s vagnar i Stockholm

Startat av IvveRivve004, 28 januari 2023, 13:17:08 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mr. C14

Keolis 4150-4153 hittade i Kungens Kurva. Inredningen var Klass I.

Jörgen

Citat från: Buss1234 skrivet 02 maj 2025, 16:30:33 PM7602 är i trafik och bor i Fredriksdal!

Även 7601 och 7603 i trafik, 7156 är omlackerad till blått, dock ej i trafik än.
Mvh: Jörgen

- MAN -

Citat från: Mr. C14 skrivet 12 maj 2025, 12:11:44 PMKeolis 4150-4153 hittade i Kungens Kurva. Inredningen var Klass I.

Intressant, jag har åkt flertalet 41xx med klass II inredning på bland annat 515 och 540. Två linjer som absolut inte kan kräva det.

Och vad är det med dessa läslampor som installerats på alla ledvagnar jag åkt med. Bortkastade pengar.

IvveRivve004

4920-4924 och 4931-4943 har nämligen också klass I-inredning.

IvveRivve004

Citat från: Mr. C14 skrivet 12 maj 2025, 12:11:44 PMKeolis 4150-4153 hittade i Kungens Kurva. Inredningen var Klass I.

Nu har jag sett dem. Jag har för mig att de ska till Tomteboda för att köra den nya 5:an.

- MAN -

#455
Så trevligt.  :)

Buss1234

Citat från: Mr. C14 skrivet 12 maj 2025, 12:11:44 PMKeolis 4150-4153 hittade i Kungens Kurva. Inredningen var Klass I.
Ska de köra på alla stombusslinjerna som utgår från Tomteboda?

Mr. C14

#457
Mitt bästa svar är ett kanske :)

Nico

Citat från: - MAN - skrivet 12 maj 2025, 19:01:55 PMIntressant, jag har åkt flertalet 41xx med klass II inredning på bland annat 515 och 540. Två linjer som absolut inte kan kräva det.

Och vad är det med dessa läslampor som installerats på alla ledvagnar jag åkt med. Bortkastade pengar.

Läslamporna följer väl fortfarande med som standardinredningsdetalj för klass II-vagnar. Skulle sannolikt kosta mera att speca bort det. Kan ju i framtiden även behövas om vagnarna ifråga flyttas någon annanstans i Norden.

Sedan behövs givetvis inte klass II-vagnar överlag på linjer som 515 eller 540 även om de kör kortare sträckor även på väg med 70 km/h tillåtet. Råsta kör dock vissa andra linjer (framförallt ett par nattlinjer) där det de facto krävs klass II och då måste man ju av omloppstekniska skäl även använda vagnarna på vissa övriga linjer där det i sak kanske är onödigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

- MAN -

#459
Tack Nico, förstår. Det skiljer nog från land till land inom Europa. Har nämligen aldrig åkt en Klass II buss i Köpenhamns utkanter eller någon tysk stad heller för den delen. Och jag gillar att utforska städers perferier och landsbygd. Möjligt att Norge och Finland har samma krav som här. Där har jag inte varit lika mycket utanför deras storstäder.

Nico

Jo, SL och Sverige överlag har ju en lite annorlunda filosofi i detta. Mera att man ska kunna köra samma fordonstyper lite överallt... vilket ju lett till mycket lågentré och t.o.m. låggolv i regionaltrafik, regionalvagnar i förortstrafik samt de (väl ganska SL-specifika) klass I½-vagnarna, dvs. klass I-vagnar med större barnvagnsplats mm. Samtidigt så följer man i Sverige inte busstillverkarnas standard i så hög utsträckning utan svenska bussar avviker en del. 

På kontinenten verkar man istället hålla isär stads-/förortstrafik resp. regionaltrafik i högre grad. Detta har bl.a. lett till att det tidigare varit lite svårt att få till batteridrivna klass II-vagnar (börjar ju komma nu) då efterfrågan på sådana vagnar i övriga Europa inte varit så hög. Västtyskarna började ju standardisera redan i slutet av 1960-talet med sina koncept med VÖV (Verband öffentlicher Verkehrsbetriebe - Standard-Linienbus) för stads- och förortstrafik samt StÜLB (Standard-Überlandbus) vilket då sedan utmynnat i just tillverkarstandarder. Se följande Wikipedia-sida: Der Standard-Bus   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

IvveRivve004

Förresten, angående 5:an så förmodar jag att flera av de röda 40xx-vagnarna i Tomteboda (som kör 77:an) framöver flyttar till Frihamnen för att ersätta 71xx-vagnarna som i sin tur flyttar till Fredriksdal och ersätter flera av 15xx-vagnarna.

Buss1234

Flera av de 40XX vagnarna kanske behövs när 72:an får ökade avgångar i höst.

IvveRivve004

#463
Jag tänkte kanske inte alla, utan cirka 10 stycken. Högst.

Buss1234

4145, 4614, 4616, 4622, 4637, 4690, 4692, 4696 och 4698 i Råsta. 4914, 4926 och 4928-29 har blivit röda och är stationerade i Råsta.