Översikt över Keolis vagnar i Stockholm

Startat av IvveRivve004, 28 januari 2023, 13:17:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

47xx försvann nyss, 45xx har bara 4501 o 4502 sen ett bra tag tillbaka, på nåt sätt mer logiskt att fylla där tycker jag.

Fredrik Klint

De försvann i januari, tio månader sen.
Mer logiskt att högre nummer är nyare buss men det är bara min åsikt.

IvveRivve004

Citat från: virtual1 skrivet 26 oktober 2025, 15:10:05 PM47xx försvann nyss, 45xx har bara 4501 o 4502 sen ett bra tag tillbaka, på nåt sätt mer logiskt att fylla där tycker jag.

Å andra sidan fick ju A36:orna i Karlstad (3112-18) sina nummer bara 7-10 månader efter att OmniCity-vagnarna i Söderort med samma nummer hade slopats...

Buss1234

Jag såg nyss Keolis 4835 på 57:an. Har den börjat köra från Tomteboda också?

IvveRivve004

Nej, det var nog bara en tillfällig inlåning.

Buss1234

#560
Hos Neoplan står 12E med Keolisinteriör: 4547 (UTF64F), 4550 (WCM04R), 4553 (OXG44D), 4560 (ETH46H), 4562 (DYH35F), PXF72K, ZSG550, TDE52H, OEG27D, LJB32C, ZNG55F, OZH25S, ZBH54Y, MCH49T och nio stycken till utan registreringsskyltar.

Buss1234


Fredrik Klint

Kom 4850-52 tillbaka till Stockholm eller gick de från Karlstad till Neoplan?

Buss1234


virtual1

Ja, de lär ju knappast ha lackerats om för att ställas av

IvveRivve004

Om de inte ska sättas i trafik i Stockholm förmodar jag att man istället tar in några av A37:orna från Råsta (de ska ju ändå bytas ut mot elbussar i 45xx-serien) för att ersätta 7450, 7472 och 7473.

Buss1234

Finns det dieseltank i Fredriksdal? Isåfall kan man även ersätta 7479-91.

IvveRivve004

Tror jag knappast. Men man skulle ändå kunna ersätta 15xx-vagnarna med flera av 71xx-vagnarna från Frihamnen, som man flyttar ut när man ändå tar in de övriga A37:orna.

IvveRivve004

Eller eventuellt någon av de f.d. VR 69xx/74xx-vagnarna.

Buss1234

Inga nya 18E är väl beställda för att ersätta 49xx vagnarna? 12E-vagnarna kommer knappast att ersätta ledbussarna.