Som jag sagt många gånger tidigare har ledvagn på 677 alltid varit ett onödigt resursslöseri, då linjen aldrig haft tillräckligt många resenärer för att motivera denna fordonsstorlek. Ledvagn på Gottröragärdet har snarare varit en nackdel vid alla snöstormar under de senaste två decennierna, där ledvagnarna fastnat lättare än traditionella bussar, redan på 807:ans tid.
Frågan handlar istället om långa röda linjer som bl.a 637 och 639 som har långa färdvägar och rejält med resenärer, och hur de återstående fåtalet boggivagnar ska räcka till för dessa linjer och avgångar. Även uppe vid Ellan och ute på flertalet skärgårdsöar är ledvagnar såklart mest till besvär vintertid, men att man ersätter ledvagnar med kortvagnar (och inte boggivagnar) får mig att fundera på hur trångt det kan bli på bussarna framöver. Jag gillar tvåaxliga bussar själv, och tycker de passar oerhört bra på lokallinjerna, men skulle inte se fram emot att köra en fullängdare på 637 eller 639 med en sån, när det är påstigning vid var och varannan hållplats.
Att Norrort nu får några extra ledvagnar som blir över, är väl mera en bonus, och sker knappast för att behovet av dessa påstås finnas i Täby.