Författare Ämne: Stockholms Spårvägar fd GUB  (läst 1617 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25651
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Stockholms Spårvägar fd GUB
« skrivet: 09 maj 2022, 09:14:53 AM »
Man har verkligen legat i för samtliga MAN från GUB var ute och körde så jag kunde ju fetglömma min 5001 som jag hoppades att få.
2 mobilbilder:





/Bussmicke
www.bussmicke.se
« Senast ändrad: 09 maj 2022, 12:15:50 PM av Bussmicke »
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad IvveRivve004

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2022, 17:30:05 PM »
Bara en tidsfråga innan Keolis köper in bussar från GUB också! Det hade varit något jag hade velat se.

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2342
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2022, 21:32:07 PM »
Kommande fredag - söndag gäller tätare trafik på sjuan. Då bör några fler B9S komma i trafik.

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2022, 13:38:32 PM »
Kanske dags att återgå till "det som var" för 12 år sedan, för spårvagn verkar just nu inte vara ett alternativ för SS:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=38317.0

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2342
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2022, 16:38:55 PM »
Under veckan görs nödvändiga spårarbeten på flera platser längs linjen. Bl.a. ska den slitna vänsterkurvan i Strandvägen efter Djurgårdsbron bytas. Där har det varit nedsatt till 10 km/tim i alldeles för många år.

Utloggad toddetoddelito

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 99
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2022, 18:00:08 PM »
Kanske dags att återgå till "det som var" för 12 år sedan, för spårvagn verkar just nu inte vara ett alternativ för SS:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=38317.0

Hur gick 47an egentligen vid Centralen? Jag vill minnas att den gick på Klarabergsgatan (ungefär som nuvarande 7an, men vid busshållplatsläget förstås), men dessa bilder vittnar väl om att den gick från Klara Vattugränd (tror jag det är)?
Förlåt, det är en fråga helt utanför ämnet, men råkade notera det när jag såg bilderna. Men baserat på Roggeks förslag tycker jag också att 47an skall trafikeras av Maxci, det enda riktiga sättet att ta sig till Djurgården på ;)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25651
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2022, 20:36:04 PM »
Kommande fredag - söndag gäller tätare trafik på sjuan. Då bör några fler B9S komma i trafik.
Garanterat 5003 och 5004...
Varför tätare trafik?
Något Jag har missat

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4326
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2022, 20:51:52 PM »
Norrut mot Tomteboda gick 47an ner Klara Norra Kyrkogata-MästerSamuelsgatan till Vasagatan och mot Djurgården hade den hållplats på KlaraVattugränd(vid T baneuppgången)innan SergelsTorg./Ulf

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 111
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2022, 21:45:26 PM »
47an körde dubbelriktat Vasagatan-Klara Vattugränd-Klara Västra kyrkogata-Klarabergsgatan. Det fanns en bussfil med kollektivtrafiksignal som möjliggjorde vänstersvängen från Klarabergsgatan in på Klara Västra kyrkogata.

Körningen via Klara norra kyrkogata-Mäster Samuelsgatan för turer mot Tomteboda upphörde i slutet på 80-talet. Däremot användes den vägen av tomkörande turer som vände vid Sergels torg/Centralen (om föraren inte valde att vända via Klara Västra kyrkogata-Klarafaret-Tegelbacken-Vasagatan).
« Senast ändrad: 10 maj 2022, 21:57:16 PM av Carl »

Utloggad Kristofer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 272
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2022, 09:02:21 AM »
Hur vänder 7:an vid T-Centralen nuförtiden när den körs med buss? Antar att den följer samma väg som 69:an, så frågan gäller lika mycket hur 69:an vänder efter Centralen.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Utloggad Kristian

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 836
SV: Stockholms Spårvägar fd GUB
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2022, 16:59:12 PM »
De flesta vänder enligt det röda strecket, vissa vänder enligt det gröna strecket, gäller både 7:an och 69:an. "Röd väg" är gissningsvis den officiella körvägen eftersom en vändning vid Klarabergspåfarten är olämplig om gatan inte är tom på bilar.