Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

VästSverige

Ja det kommer bli 7,5 minuterstrafik i högtrafik på linjen och det kommer troligen stå mer om den linjen i Trafikplan 2026.

VästSverige

I det här dokumentet så hittar man den här texten.

https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/styrelsehandlingar-och-protokoll/moten-2025/23-april/protokoll-nr-3-vt-styrelse-23-april-2025-justerat-via-mail.pdf

35.3 Trafikplan 2026
Camilla Holtet redogjorde för information om Trafikplan 2026 inför styrelsens beslut i juni 2025.
Redogjordes för inriktning för trafikutveckling från 2026 där ny spårväg (Lindholmen) utgör en stor
och viktig del.
Redogjordes för hur Västtrafik arbetar med resenärspåverkan vad gäller framtagande av trafikplan
och även tidplanen under 2024 och 2025. Noterades informationsmöte med kommunerna 4 juni.
Redogjordes vidare för spårvagn till Lindholmen. Västtrafik har tagit fram vägledande principer och
arbetat enligt dessa.
Linje 16 ersätts av spårvagn och fördelning av resor på linjen presenterades inklusive områdestrafik
Högsbohöjd och Eriksberg.
Resmöjligheter till Volvo Lundby är en satsning (förbättring) som ligger med i trafikplan 2026.
Noterades att Göteborg Stad har varit involverade i arbetet och är informerade om förändringar som
berör kommunen.
Vidare redogjordes för trafikförändringar vad gäller tåg, Vänersborg – Göteborg,
direktresemöjligheter till Frölunda Torg och Öckerölinjerna samt minskad parallellkörning vad gäller
linje 610 (Rävlanda-Hindås-Göteborg). Vidare presenterades information om förändringar vad gäller
trafik Kinna – Göteborg (linje 300, 430, 431) och förbättrad möjlighet till arbetspendling vad gäller
linje 208 Ulricehamn – Tranemo.
Presenterades information om framtagen kommunikationsplan med fokus på trafiken på Hisingen
och Lindholmen.

JesperO

De förändringar i linjesträckningar som föreslås ingå i trafikplan 2026 för Göteborg ska vara följande:

  • Linje 16: Läggs ned
  • Linje 16X: Läggs ned
  • Linje 18: Tar över Mercedes-bussarna från linje 16 och förkortas från Bäckebol till Backa
  • Linje 19: Förlängs från Backa till Bäckebol
  • Linje 64: Ny linje Högsbohöjd - Linnéplatsen
  • Linje 89: Ny linje Skintebo - Frölunda Torg
  • Linje 199: Ny högtrafiklinje Frölunda Torg - Volvo Lundby - Lindholmen
  • Linje 757: Ny ändhållplats Högsbohöjd istället för Linnéplatsen

Linje 16 läggs alltså ned i sin helhet och trafiken till Högsbohöjd tas över av linje 64 och 757. När det gäller  Västra Eriksberg så föreslås ny linje Västra Eriksberg - Lindholmen - Hjalmar Brantingsplatsen. Det kan antingen bli en egen linje eller en förlängning av en eller flera befintliga linjer som idag vänder vid Hjalmar. Sedan tidigare så är det väl beslutat att 35 & 37 ska fortsätta från Wieselgrensplatsen via Ramberget till Lindholmen istället för Hjalmar. Samtidigt planeras linje 31 läggas ned och ersättas av linje 44 som förlängs från Hjalmar via Björlandavägen och Svartedalen till Eketrägatan. Därmed återstår ju egentligen inte särskilt många befintliga linjer att förlänga från Hjalmar till Västra Eriksberg mer än 42 och 47 om jag inte missat någon.

Utöver förändringarna ovan finns även förslag på utökad trafik på bland annat linje 47, X2 och X3.

Erling.L

Om jag förstått det rätt skall väl L45 återkomma och gå mellan Hjalmar och Bockkranen i Eriksberg och ersätta L31 i Lindholmen Eriksberg. Och Transdev som operatör.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

VästSverige

Citat från: JesperO skrivet 03 juni 2025, 17:01:01 PMDe förändringar i linjesträckningar som föreslås ingå i trafikplan 2026 för Göteborg ska vara följande:

  • Linje 16: Läggs ned
  • Linje 16X: Läggs ned
  • Linje 18: Tar över Mercedes-bussarna från linje 16 och förkortas från Bäckebol till Backa
  • Linje 19: Förlängs från Backa till Bäckebol
  • Linje 64: Ny linje Högsbohöjd - Linnéplatsen
  • Linje 89: Ny linje Skintebo - Frölunda Torg
  • Linje 199: Ny högtrafiklinje Frölunda Torg - Volvo Lundby - Lindholmen
  • Linje 757: Ny ändhållplats Högsbohöjd istället för Linnéplatsen

Linje 16 läggs alltså ned i sin helhet och trafiken till Högsbohöjd tas över av linje 64 och 757. När det gäller  Västra Eriksberg så föreslås ny linje Västra Eriksberg - Lindholmen - Hjalmar Brantingsplatsen. Det kan antingen bli en egen linje eller en förlängning av en eller flera befintliga linjer som idag vänder vid Hjalmar. Sedan tidigare så är det väl beslutat att 35 & 37 ska fortsätta från Wieselgrensplatsen via Ramberget till Lindholmen istället för Hjalmar. Samtidigt planeras linje 31 läggas ned och ersättas av linje 44 som förlängs från Hjalmar via Björlandavägen och Svartedalen till Eketrägatan. Därmed återstår ju egentligen inte särskilt många befintliga linjer att förlänga från Hjalmar till Västra Eriksberg mer än 42 och 47 om jag inte missat någon.

Utöver förändringarna ovan finns även förslag på utökad trafik på bland annat linje 47, X2 och X3.


Finns det även för andra kommuner?

JesperO

Det gör det garanterat, men jag har bara sett förslagen för Göteborg. Trafikplan 2026 ska fastställas på fredag nästa vecka (13 juni) så den kompletta informationen kommer nog ändå ganska snart.

Sambjo

Nu skriver Göteborgs-Posten att förslaget är att förlänga linje 42 och 47 från Hjalmar Brantingsplatsen till Bockkranen. Utöver det presenterar de samma förslag som JesperO redan nämnt.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/buss-16-in-i-himlen-sa-ska-rutten-ersattas.f206f281-dcc1-43cd-98c5-83503c473c38 (risk för betallänk)

VästSverige

Citat från: Sambjo skrivet 11 juni 2025, 08:09:16 AMNu skriver Göteborgs-Posten att förslaget är att förlänga linje 42 och 47 från Hjalmar Brantingsplatsen till Bockkranen. Utöver det presenterar de samma förslag som JesperO redan nämnt.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/buss-16-in-i-himlen-sa-ska-rutten-ersattas.f206f281-dcc1-43cd-98c5-83503c473c38 (risk för betallänk)

Det är en betallänk.

Så här står det om 42 och 47.

Linje 42 planeras köra från Bockkranen via Eriksbergstorget, Lindholmen och Frihamnsporten till Hjalmar Brantingsplatsen, därifrån vidare mot Skogome.

Linje 47 planeras köra från Bockkranen via Eriksbergstorget, Polstjärnegatan och Vågmästareplatsen till Hjalmar Brantingsplatsen, därifrån vidare mot Ringön och Backa industriområde.

Linjerna ska enligt förslaget avgå varje kvart i rusningstid och övriga tiden en gång varje halvtimme.

joacimw

Och hur ofta är det tänkt att spårvagnarna ska gå på Lindholmen?

Sambjo

Linje 10 respektive 12 ska båda gå var åttonde minut. Så i bästa fall en vagn var fjärde minut.

danneh

Undra om de planerar utökad trafik på L21? Känns ju svårt att den ska svälja 5-min trafik på L16 utan någon utökad trafik...

MinRobCop

 Tanken är ju att spårvagnen ska svälja det mesta. Finns ju bra med trafik också som går till Lindholmen respektive Hjalmar Brantingsplatsen, för att byta till annat färdmedel vilket således resenären ändå hade behövt göra i City för att ta sig vidare i L16s väg