Lars-Håkan_E: Det som stör mig är att man är på väg tillbaka till rutinerna från det första året du beskriver. Alldeles för låg grundlön och en rejäl utbetalning i september. Vilket gör att yrket inte går att leva på längre, som vanlig arbetstagare i arbetsför ålder, med flera decennier kvar till pensionen. Detta trots att man i vissa områden har fasta kontrakt på gott om extrakörningar t/f bad, språk och slöjd som gör dagarna väldigt välplanerade och med korta uppehåll mitt på dagen. Det har även blivit vanligt med timtidsanställningar, vilket lär leda till sina nackdelar för arbetsgivarens planeringsavdelning, och skolbarnen.
Det är det ekonomiska som stör mig mest, att 90% av en existerande förarkår med rätt låg medelålder tvingas bort från yrket av ekonomiska skäl, med dessa rejäla lönedumpningar. Samtidigt står Kommunal helt passiva, och vet inte hur de ska göra.
Här har upphandlingen bevisligen havererat, och man bör återta verksamheten i egen regi, om man via upphandlingar inte klarar av att ge skolskjutspersonalen samma trygghet och stabila månadslön, som t.ex lärare, bibliotekarier och bokbussförare får i samma kommun.
Egentligen vill jag ju att seriösa lokala trafikföretag med ISO-certifikat, kollektivavtal och fast anställda med månadslön ska få köra trafiken, men då dessa ändå sparkas ut numera, kanske man helt enkelt bör fundera på att sluta upphandla.