Det förefaller behövas lite utredande om de bussar som HYBRICON BUS SYSTEM AB levererat till UMEÅ KOMMUNFÖRETAG AKTIEBOLAG.
Bussarna används ju av den operatör som kör stadstrafik i Umeå, f.n. är väl detta Transdev.
Bussar av detta utseende...

Foto i Umeå 2017-08-28 11:07:44, Leif D.
...är enligt Transportstyrelsen tillverkade av
AMZ-KUTNO, med modellbeteckningen HAW, som är ett polskt bolag som tillverkar en del specielfordon, bl.a ambulanser. Dock så hittar man inga sådana bussar på deras hemsida. Däremot är ju bussen på bilden, väldigt lik det som i polen kallas
URSUS BUS. Läser man däremot på Wikipedia så ser man att URSUS BUS är ett företag som 2015 bildades av företagen URSUS S.A. och AMZ-KUTNO. Bussarna (8002 och 8003) levererades till Umeå våren 2016, så det där med leverantör är tydligen lite kladdigt.
Bussar av detta utseende...

Foto i Umeå 2017-08-28 09:36:30, Leif D.
...är enligt Transportstyrelsen tillverkade av
EKOVA ELECTRIC, med modellbeteckningen HYBRICON ARC WHISPER 12, som är ett Tjeckiskt företag i Ostrava som renoverar spårvagnar (bl.a till Göteborg) trådbussar m.m. men bygger även elbussar. Jag har hittat uppgifter på att det ska finnas 7 st, varav minst 2 ledbussar av denna tillverkning i Umeå.
Så nu kanske vi ska ta död på teorin att några elbussar skulle ha byggts i Umeå, för så är inte fallet. Hur bra eller dåliga dessa två busstyper är, har jag ingen uppfattning om, men tydligt är ju att bussförarna i Umeå har en del åsikter. Om det är båda, eller bara den ena sorten, framgår ju inte heller. Däremot verkar ju inte Transdev så glada i dessa, då de ju valde att köpa 25 st VDL Citea SLFA-180 Electric till trafiken för det kontrakt som nu är i drift.