Författare Ämne: Framtiden för blåa Keolis-bussar från Göteborg vid Grisslinge?  (läst 1312 gånger)

Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1324
Framtiden för blåa Keolis-bussar från Göteborg vid Grisslinge?
« skrivet: 12 januari 2021, 19:19:02 PM »
Hej!

- - -
Vid Grisslingegaraget ute på Värmdö har garageplan fyllts till bredden av blåa bussar från Göteborgsområdet!
Samtliga bussar saknar regionstandard och utgörs av Scania-boggie och Volvo-boggie.

- - -
Är det några av er här som vet vilken framtid dessa vagnar har?

* Ett rykte inom Keolis Nacka / Värmdö säger att de ska ut i trafik i just Nacka / Värmdö
vilket jag för egen del absolut inte vill med tanke på den mycket låga komfortnivån i vagnarna.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3413
SV: Framtiden för blåa Keolis-bussar från Göteborg vid Grisslinge?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2021, 20:16:17 PM »
Jag ser på anteckningar från Göteborg att Keolis hade Scania 2501-2518 och 2601-2651. Volvo 2801-2850.
Dessa kanske är mera lokalbussar. Kanske går det att använda dessa bussar ett litet tag men på mig verkar de förbrukade om det skall bli eldrivna bussar i Storstockholm. På andra ställen exporteras överblivna bussar utomlands.

Utloggad Bussemil

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 68
SV: Framtiden för blåa Keolis-bussar från Göteborg vid Grisslinge?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2021, 21:36:41 PM »
2517 & 2518 befinner sig i Jönköping för tillfället och används som reserv/extrabussar.

Utloggad bussfoton (Dévanio)

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23
SV: Framtiden för blåa Keolis-bussar från Göteborg vid Grisslinge?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2021, 22:45:56 PM »
Jag ser på anteckningar från Göteborg att Keolis hade Scania 2501-2518 och 2601-2651. Volvo 2801-2850.
Dessa kanske är mera lokalbussar. Kanske går det att använda dessa bussar ett litet tag men på mig verkar de förbrukade om det skall bli eldrivna bussar i Storstockholm. På andra ställen exporteras överblivna bussar utomlands.

Keolis 2801, 2837-2839 står i Partille depån och verkar mest gå på linje 157 och 173.

2840-2850 är flyttade till Grimbo.

2643-2647 är flyttade till Partille och går på Härrydalinjerna 601 och 605.

Då borde det varit 2501-2516, 2601-2642, 2648-2651 och 2802-2836 som befinner sig i Stockholm. Sen har 2648-2651 "regionssäten".

Utloggad Bussfanatikern

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1177
SV: Framtiden för blåa Keolis-bussar från Göteborg vid Grisslinge?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2021, 00:16:33 AM »
Räkna bort 2620 som slopades efter en motorbrand 2016 och skrotades 2017.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3382
SV: Framtiden för blåa Keolis-bussar från Göteborg vid Grisslinge?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2021, 05:27:27 AM »
Jag ser på anteckningar från Göteborg att Keolis hade Scania 2501-2518 och 2601-2651. Volvo 2801-2850.
Dessa kanske är mera lokalbussar. Kanske går det att använda dessa bussar ett litet tag men på mig verkar de förbrukade om det skall bli eldrivna bussar i Storstockholm. På andra ställen exporteras överblivna bussar utomlands.

Eftersom man beslutat att göra om upphandlingen där, så är det ju åtminstone 2 år kvar för dom. Om de får gå i SL-trafik.