Tack Tommy,
här kom det en bekräftelse på mitt tidigare inlägg "Trafikentreprenörer: Swebus och SL Buss AB för linjerna 177 och 178"
Det är bara kul att forska i arkivet!

Det verkar som att Råsta hade trafik på 177/178 fram till sommaren 2000. I tidtabellerna från 1995-1998 står det att "Swebus, Mälaröarna kör de flesta bussarna i detta häfte". I sommar- och hösttabellen 1999 står det "Swebus, Mälaröarna kör bussarna i detta häfte, förutom vissa turer på linje 177", men fr.o.m. sommaren 2000 står det bara "Swebus, Mälaröarna kör bussarna i detta häfte".
Hur menar du? Jag vill minnas att jag sett det i någon tidtabell från tidigt 90-tal, därav frågan.
Du såg nog detta! Mycket riktigt nämndes linje 309 i samlingstabellen för trafiken till Solna station, här är ett exempel från hösttidtabellen 1990. Dock verkar det som att 309:an hade bussbyte till 302 för dem som skulle resa vidare. Linjerna kom in samtidigt till Brommaplan, och i tabellen för 309:an står det "Samtrafik med linje 302 mot Solna".
Jag konstaterar också att eftermiddagsturerna på 316 från Solna station försvann hösten 1990 och blev anslutande turer till 302 vid Brommaplan. Det förklarar att Micke inte fick någon 316 på bild 1993.


Hur kom det sig att man bytte nummer på 178an till 176.
178 lades ned 1997 och 176 startades 2006, så det var ett antal år emellan linjerna. När linje 176 infördes tog den över trafik från 316, vilket säkert är orsaken till att den fick samma slutsiffra. Varför man valde linjenummer 177 och 178 när dessa två linjer infördes 1993 vore dock intressant att veta.
