Författare Ämne: Liljeholmen 2001-2002  (läst 497 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24340
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Liljeholmen 2001-2002
« skrivet: 23 december 2020, 21:55:53 PM »




« Senast ändrad: 23 december 2020, 22:06:24 PM av Bussmicke »
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5067
SV: Liljeholmen 2001-2002
« Svar #1 skrivet: 23 december 2020, 22:49:03 PM »
Scania MaxCi var det synd att den inte fick fortsätta tillverkas med nya motorer. Det var något så ovanligt som en väldigt omtyckt tidig lågentrébuss som höll, fungerade, hade bra fjädring och inte skramlade hela tiden. Snabba dörrar och dörrbromsar som släppte när de skulle. Otroligt enkla att köra mjukt, och hade dessutom lågt varvtal i 90 km/t.
Versionen med konventionell diffspärr kunde tugga sig upp för nästan vilka backar som helst vintertid.

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8305
SV: Liljeholmen 2001-2002
« Svar #2 skrivet: 24 december 2020, 06:00:33 AM »
Håller med dig Ersa väldigt trevliga bussar att köra. En favoritbuss.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina