Författare Ämne: Linjebuss 100...  (läst 806 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24340
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Linjebuss 100...
« skrivet: 21 december 2020, 22:34:23 PM »
Såg jag aldrig på stan vid mina besök.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Inloggad toddetoddelito

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24
SV: Linjebuss 100...
« Svar #1 skrivet: 21 december 2020, 22:38:20 PM »
Snygga bilder! Känns som en väldigt svunnen tid (var inte ens född då), och särskilt med tanke på att man idag (iallafall för ett par år sedan) skriver om elbussar på samma sätt som katalysatorn på denna ;D

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5866
SV: Linjebuss 100...
« Svar #2 skrivet: 21 december 2020, 23:06:22 PM »
Bensin och bussar har väl alltid blivit kortlivade kombinationer i linjetrafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Rikard

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 287
SV: Linjebuss 100...
« Svar #3 skrivet: 21 december 2020, 23:21:59 PM »
De hade stora problem med den bussen dess 500 hp Bensin V8 var inte stark nog gick i 20 km/h uppför backarna i Partille så de trimmade motorn till ca 700 hp o då drack den 10 liter per mil och gick i 35 uppför, så fanns ingen ekonomi i det. Den skänktes sen till stadsmissionen Göteborg om jag inte minns fel. Men den lät förbannat gôtt när den kom o vände i Jonsered när jag stod o väntade med Blå expressen :-)

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4436
SV: Linjebuss 100...
« Svar #4 skrivet: 21 december 2020, 23:29:08 PM »
Ontario/Orion V, enda exemplaret i Sverige.
Var vanligast med diesel eller gasmotorer i US & Canada

Betydligt vanligare i Sverige var Ontario/Orion II https://cptdb.ca/wiki/index.php/Orion_Bus_Industries_%27Orion_II%27
Borås Lokaltrafik var först  i Sverige med dessa, även här fanns modeller med Bensin, Diesel o Gas men Bensinmotor var väl det vanligaste.

Det finns exempel på individer som förbrukade mellan 7-9 liter/mil, inte så miljövänligt trots katalysator :-)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5067
SV: Linjebuss 100...
« Svar #5 skrivet: 22 december 2020, 00:38:50 AM »
Dagens Volvo B9S drar ju sisådär fem liter diesel/mil, så inte har vi kommit överdrivet långt i utvecklingen idag jämfört med 1992.

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8305
SV: Linjebuss 100...
« Svar #6 skrivet: 22 december 2020, 04:55:24 AM »
De Ontario vi körde i Borås tog ca 8 liter per mil.. Det var väldigt vart sitta ovan motorn på dessa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 127
SV: Linjebuss 100...
« Svar #7 skrivet: 22 december 2020, 05:09:41 AM »
Dagens Volvo B9S drar ju sisådär fem liter diesel/mil, så inte har vi kommit överdrivet långt i utvecklingen idag jämfört med 1992.
Vilket otroligt dumt påstående. B9S slutade tillverkas för snart ett decennium sedan och är 50 procent längre.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3413
SV: Linjebuss 100...
« Svar #8 skrivet: 22 december 2020, 12:06:07 PM »
Denna buss kördes alltså av Linjebuss. Men den anskaffades av GL /Kommunalförbundet/ för att prova bensindrift. Det ansågs ibland farligt med dieselbussar. Buss 100 gick första tiden i trafik med originalfärg. LB lämnade tillbaka bussen till Kommunalförbundet och som sagts ovan skänktes bussen till kyrkan. Vad jag minns sändes sedan bussen tillbaka. Kyrkan fick några andra bussar att köra runt med.
Vad som skulle provas var katalysator med bensin.
Bensindrift är dock inte så ovanlig. Främst mindre fordon använder bensin. Volvo hade bensindrift på vissa lastbilar. Tror man slutade med detta 1965. De lastbilar som blev ombyggda  med kaross gick som bensindrivna bussar. Fram till dec 1973 var bensinen billig. Tilläggas kan att det fanns ett antal Volvo 144 personbilar med Perkinsmotor med dieseldrift. Vet ej var de användes. Exporterade någonstans.
Märk att med bensinmotor menas Ottomotorer med förgasare. De kan drivas med annat bränsle också, vanligtvis med blandning av alkohol och bensin. På 50 talet kallades detta för Bentyl.
Volvo  125 chassie hade bensindrift (vanligtvis Volvo LV 126).

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24340
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Linjebuss 100...
« Svar #9 skrivet: 23 december 2020, 00:57:17 AM »




//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.