Nedan följer lite blandade bilder tagna i Malmö igår. 17-12-2020

Nobina 7110 anländer till Östervärn. Denna rullade tidigare i Örebro.

Nobina 6636 avgår från Malmö C. Tidigare rullade denna i Kalmar. En del av de före detta Kalmar-bussarna togs ur trafik tidigare i år, men vissa rullar ännu kvar. Dock misstänker jag att dessa kommer tas ur trafik till nästa sommar när Nobinas nya avtal träder i kraft.

Nobina 3694 ses här avgå från Malmö C. I jämförelse med Helsingborgs Mercedes är Malmös betydligt bekvämare att åka, då de växlar mycket mjukare och är tystare. Detta tror jag beror på att Malmös har andra växellådor än Helsingborgs.

En av tre biodiesel Mercedes-ledbussar i Malmö, Nobina 3446. Dessa är något år äldre än Malmös övriga Mercedes-gasbussar.

I motsatt riktning ses Nobina 2142 anlända till Centralen. Denna har rullat i Malmö under hela sin tid i trafik. Hur ser framtiden ut för dessa? De mörkgröna MAN som jag åkt med har varit riktigt risiga och slitna interiört.

Vid Triangeln ses Nobina 7338 på linje 35 mot Kvarnby via Södervärn. Dessa har precis som de mörkgröna MAN-lederna rullat i Malmö sedan trafikstart. Jag ställer samma fråga här. Hur ser framtiden ut för dessa? Kommer vissa behållas efter att Nobina sätter in nya elbussar till sommaren? Misstänker att Nobinas relativt nya Mercedes inte kommer räcka för det andra avtalet där även dessa dyker upp.
För att förtydliga. Elbussar kommer sättas in på det nya avtalet där följande linjer ingår. 3, 4, 34, 35 och någon 5x linje som jag inte känner till exakt linjenummer. Linje 5 och 7 tillhör också det nya avtalet, men där behålls dagens bussar.
Linje 1, 2, 6, 8, 31, 32, 33 och några 5x linjer tillhör det äldre avtalet och kommer inte få nya bussar. (Såvitt jag vet) Där rullar idag Mercedes, MAN och Volvo.