Tja, det hela påverkar ju en rätt stor andel resenärer som tillika är skattebetalare, och om allt ska hållas internt lär det väl hända lika lite följande 15 år, som det gjort de senaste 15 åren. Dvs alldeles för lite.
Så länge man inte gör rejäla förändringar i den tvåsiffriga seriern 10-99 samt i samma veva även involverar de underutnyttjade 200- och 300-serierna, den proppfulla 600-serien samt den användbara 900-serien i en rejäl reformation, kommer det aldrig att bli bättre och tydligare för resenärerna. I och med olika förändringar i linjetrafiken nu i 2020-talets början, med flera nya avtalsstarter, är det ju ett väldigt lämpligt läge att ändra om och ställa saker till rätta.
Jag framförde för något år sedan förslag till SL att lägga till prefixet J framför SLs järnvägslinjer. Jag tycker att man samtidigt ska koppla linje-numret till banans destination. Om man dessutom utgår från nuvarande bussområdes-nummer skulle det bli:
J 0 till Stockholms innerstad
J 1, J 10-19 till Stockholms ytterstad t.ex Älvsjö
J 2, J 20-29 till Österskärsgrenen
J 3, J 30-39 till Bålstagrenen
J 4, J 40-41 till Saltsjöbanan
J 5, J 50-59 till Märsta/Uppsalagrenen
J 6, J 60-69 till Vallentunagrenen
J 7, J 70-79 till Södertäljegrenarna
J 8, J 80-89 till Nynäsbanan
Man kan då lämpligen skylta upp samtliga stationer med J-skyltarna som finns vid pendeltågsstationerna. Såväl Roslagsbanan som Saltsjöbanan är ju järnvägslinjer. Detta system medför också att enkelt kunna köra pendeltågen till olika grenar från en gren/bana men använda samma linjenummer, vilket förenklar på gemensamma sträckor.
I strävan att hålla ihop SLs linjenummer bör man då också ändra busslinjenumren för linjerna längs Bålstagrenen från 500-serien till 300-serien och 600-linjerna inom Österåker, Täby och Vaxholm till 200-serien.
Kaj